Medmänsklig kommunikation i arbetslivet

Av Katarina Blomqvist

När jag tog del av möjligheten att medverka i Ariton Förlags antologi om kommunikation så kände jag instinktivt att detta vill jag vara med på. Jag är intresserad av psykologi och betraktar gärna allt runt omkring mig lika mycket som jag tycker om att vara delaktig. Under många år har jag observerat människors kommunikation och sett vad den har lett till. Jag har även analyserat mitt eget sätt att kommunicera för att bättre lära mig att använda kommunikationen effektivt, både som medarbetare och chef.

Det som är fascinerande är att vi kan ändra så mycket med bara ett par ord, både positivt och negativt. Vi kan vända en arg kund till en positiv genom bara några ord och en vänlig röst. Men det kan lika gärna vara tvärtom, att vi med några få ord och en irriterad röst kan få en nöjd kund på dåligt humör.
När man inser detta så kan man ofta påverka utgången, om inte omgående så i alla fall på sikt. Att kunna konsten att kommunicera gör oss till bättre medmänniskor och bättre chefer.

Jag praktiserade en gång på en arbetsplats där en av cheferna var en riktigt sur gubbe som aldrig hälsade på eleverna. Min första dag såg jag att han inte var lika sur och tvär mot en del andra i personalen, så jag bestämde mig för att ignorera hans sätt. Varje gång jag mötte honom så hälsade jag glatt på honom och ibland kommenterade jag något positivt. Efter några dagar veknade han, lät mig vara delaktig i hans arbetsuppgifter och när mina praktikveckor var slut så tyckte han att jag var den bästa eleven han hade haft.

På liknande sätt kan vi i vårt arbetsliv lära oss att kommunicera med större medmänsklighet. Läs gärna mitt kapitel om medmänsklig kommunikation i arbetslivet och se vad du kan förändra på din arbetsplats.

 

Hur får du andra att förstå dig? Hur nyfiken är du på att förstå andra människor? I september lanserar Ariton Förlag boken ”Mer än bara ord: på tal om framgångsrik kommunikation”, en antologi där 28 kvinnor delar med sig av sina bästa kommunikationstips. Katarina Blomqvist medverkar med kapitlet ”Medmänsklig kommunikation i arbetslivet”.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 223 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.