Miljömedveten logistik – en konkurrensfördel

Av Paula Johansson

Email AttachmentBildAlltomfOm man frågar företagare, både sådana som driver större och mindre verksamheter, om vad det viktigaste är vid transport får man ofta svaret att rätt saker ska komma i rätt tid. Det är själva grunden i en framgångsrik logistikplanering. Fungerar det inte sticker kostnaderna iväg. Dessutom spelar priset in. Företagare vill helt enkelt ha prisvärda logistiklösningar som fungerar.

Det här är inga nyheter för någon som sysslar med transporter.

Men förutom pris och leverans har transporternas avtryck i miljön blivit en allt viktigare faktor. Från att ha varit kosmetika i diverser styrdokument och värdegrunder vill företagare idag ha fakta, svart på vitt, hur deras transporter påverkar miljön. Ta ett företag som Lindex som istället för att ha något svepande som ”vi har ett miljötänk i alla transporter” faktiskt går på djupet och analyserar all sin logistik.

Ur ett företagarperspektiv för den som driver en transportfirma är detta en spännande förändring. Att komma på miljösmarta lösningar är idag en konkurrensfördel, vilket med största sannolikhet kommer snabba på utvecklingen av att göra transportlösningarna mer miljövänliga.

Förslag på interna riktlinjer rörande transport

Är du företagare och vill titta närmre på dina transporter – och faktiskt göra skillnad – är det klokt att sätta sig ner och dra upp riktlinjer för hur ni vill arbeta. Finns det saker att ändra på kan det göra skillnad.

Persontransporter: I tjänstesektorn består ofta transporterna i att människor förflyttar sig. Det kan vara allt från säljare som åker på möten till kundkontakt runt om i landet. Här kan det vara klokt att sätta upp en regel för hur lång resan ska vara för att man ska få ta flyget. Faktum är att om man tittar på tidsvinsterna är de ofta försumbara om man jämför med tåg, där man åker från en stad till en annan och slipper avlägsna flygplatser.

Fundera också på om det är nödvändigt att göra alla dessa resor. Kan det inte vara både mer effektivt (och mer miljövänligt naturligtvis) att ha mötet över Skype?

Bud inom staden: Att köra mindre bud i en stad med bil har egentligen inga fördelar. Att lämna ett paket, eller ännu värre, ett brev, till en budfirma som fraktar det med bil är onödigt. Ett cykelbud är ofta snabbare, smidigare och många uppskattar att få besök av cykelbudet. Det visar att ni som företag bryr er om miljön.

Transport med bil: Ibland krävs frakt med bil – det finns inga andra vettiga alternativ. Då gäller det att välja miljöklassade bilar. Oavsett om ni som företag har egna bilar och sköter transporten på egen hand eller om ni anlitar en extern transportfirma är det bra att se till att de bästa miljömässiga alternativen används.

Komplexa logistiklösningar: För större företag som kanske har produktion i en del av världen, sitt huvudkontor i en annan och sedan säljer sina varor i butiker runt om i landet, Europa eller kanske hela världen är det naturligtvis svårare att komma med enkla riktlinjer. Det krävs kanske en kombination av frakt med båt, flyg, tåg och lastbil, och lösningarna ska vara ekonomiskt försvarbara. Målet kan vara att använda tåg så mycket som möjligt, men för att det ska vara effektivt kanske man måste ställa om sin lagerhantering och byta fraktvägar. Inget som sker över en natt.

Här kan det vara klokt att köpa in en logistiktjänst så att någon expert kan räkna på hela flödet och visa var det finns miljömässiga vinster att hämta men också vad det innebär för kostnaderna. Detta är komplext men ändå något som man som företagare förr eller senare måste undersöka.

Poängen är at vi som konsumenter kräver mer och mer miljövänliga produkter och tjänster – och då är det en konkurrensfördel att ligga steget före och kunna presentera en hållbar lösning. 

 

Bilden kommer från:
https://www.flickr.com/photos/alexbarlow/4436088739/in/photostream/

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *