Företagandets mångfald, vetskapen

Jag var på mitt första nätverkande inbjuden av en vän 2010. Hjälp vad ska jag göra här, en massa människor som jag inte tidigare hade träffat.  Jag kom i kontakt med två författare som precis hade givit ut en bok som heter Du – ett varumärke. Jag blev nyfiken och köpte boken, sedan stod det klart för mig. Något som jag alltid gjort som företagare men inte veta om. Det var också tror jag därför Stinsens Lekhörna blev en framgångssaga när jag var där och troligen också därför den inte längre finns idag på samma sätt.  Se förra veckans artikel om Lekhörnas framgång.

Författarna Per Frykman och Karin Sandin kom även ut med en ny och mer inspirerande bok inom samma ämne, 2011.

Idag kommer vi få läsa en artikel av Karin Sandin, en av de två författarna.

Närvaro i mötet ger energi och tid

Varje dag kom han med en lapp där det stod vilken macka han ville ha och ibland kom han med en lapp där det stod ”Slut på pension, kan jag låna 500:-”. Den lappen följdes några dagar senare med en lapp ”Tack för lånet” och en glad och lycklig ”Farbror Döv” som skrockade ut något som ingen av oss intellektuellt förstod men hela han kroppsspråk lyste stolthet, tacksamhet och glädje när pengarna lämnades tillbaka till oss när pensionen kommit.

Tant Aurora 93 år ville inte köpa sin dajmkaka i kassan utan hon ville alltid komma in i köket. Hon ville se hur vi hade det, prata en smula och sedan när vi gått igenom veckans händelser ta sin lilla dajmkakspåse, ge mig slanten som ofta  blev mer än vad kakan egentligen kostade och sedan gå sin lilla promenad hem.

På fredagarna hade vi två skift på vårt morgonfika. Först kom alla hantverkare som egentligen bara behövde betala och sedan nästan alltid utan att ens nämna det fick den macka som de ville ha. Alla hade även givna platser som också naturligt utan jag vet hur, bestämdes och öronmärktes för just den hantverkaren och det företaget. När de fikat en timme så kom hela räddningstjänsten och det blev kö till dörren för här skulle nu fredagsfikas. Mycket härlig stoj och prat och så, på en given signal så reser sig hantverkarna upp och lämnar plats till räddningstjänsten. Med respekt och finess blev det ett naturligt ”skiftbyte”.

Melwin två år kom ofta och fikade med sin mamma och vi fattade tycke för varandra. Han var ofta med mig i köket och hjälpte till. En hjälpreda som lyste upp dagen och som än idag 10 år senare kommer i håg Rutiga Duken Karin och det speciella vi skapade.

Det är det som jag vill berätta om. Betydelsefulla små möten som ger energi och som är livet.  Vi är olika och när vi  respekterar varandra och är närvarande i mötet även när det är stressigt och ont om tid så är det precis då vi får mer energi och faktiskt också tjänar tid. Att bekräfta andra är för mig att ge en service som inte bara stannar vid ett påklistrat leende och artiga fraser, utan som blir ett flöde av energi som kommer tillbaka och fyller den som ger. Service och försäljning blir då också närbesläktade för när du har kul, gör det du är bra på och framför allt får vara dig själv ja då säljer du som bara den. Det var det som blev tydligt för oss på Rutiga Duken. När vi började jobba utifrån att alla är unika och vill bidra på olika sätt hände det magiska. Försäljningen ökade och ALLA ville fika på Rutiga Duken och en härlig bieffekt blev att många ville jobba hos oss.

Jag ägde Rutiga Dukens Café i Härnösand tillsammans med en kollega i 8,5 år och de åren är bland de bästa i mitt liv. Även om jag aldrig jobbat så mycket och varit så trött så fick jag en grym energi av både gäster och anställda. För någon vecka sedan träffade jag en av tjejerna som jobbade extra på helger och lov. Hon berättade att hon ibland längtade tillbaka till Rutiga Duken, för det var det bästa jobb hon hade haft även om vi slet som djur. Jag frågade henne vad som var det bästa med att jobba på Rutiga Duken för inte var det lönen i alla fall.  Direkt kom svaret: ”Men Karin vi hade ju så kul jämt, vi hjälptes åt hela tiden men det bästa var att jag som person kände mig så bekräftad och då var det lätt att ta eget ansvar och ge den allra bästa service för jag behövde bara utgå ifrån hur jag själv skulle vilja bli bemött.”

Kanske det är så enkelt! När vi blir bekräftade för de vi är och även vet vad vi är bra på och tycker är kul så behövs inga punktlistor hur man ska vara i kassan utan då blir bemötandet och mötet med en annan person det viktigaste.  Det blir ett flöde av energi som ger mer än det tar, som attraherar gäster, medarbetare och som sprider det goda ryktet med rekordfart.

Tack Karin Sandin för din inspirerande berättelse ur en företagares liv.

Monica Engström

Monica Engström 40 år, idag VD för Creative Consulting Monica Engström AB och ägare till Monixen Design. ”Monica är en positiv, framåttänkande och inspirerande ledare och idéspruta som vill och vågar kasta sig ut i det okända.” Förskollärarstudenten som fick tänka om efter en trafikolycka och blev entreprenör. Jag brinner för det innovativa entreprenörskapet och den mångfald som vi idag lever i. Detta grundar sig i att jag parallellt varit anställd som förskollärare men mestadels som chef inom förskoleverksamhet.

Monica Engström has 15 posts and counting. See all posts by Monica Engström

2 reaktioner till “Företagandets mångfald, vetskapen

  • 2012/11/12 kl. 04:18
    Permalink

    I’m getting so much energy and inspiration from reading your weekly column. Thank you and thanks to Karin for sharing. Xx

    Svar
  • 2012/11/12 kl. 07:39
    Permalink

    Härliga Karin har nog förgyllt många stunder hos många av oss. Att jag har ett fint rykte dessutom som jag inte har förstått tidigare är som grädde på moset.

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.