Nya affärsmöjligheter via sociala medier

Fotograf: Ingrid Oscarsson Ling

TanjaFörsta kontakten mellan Tanja Dianova och Vitaliya Mildhult var i september förra året när de båda var med i grupp för personer som ville ha fler vänner på Facebook. Tanja noterade att en av medlemmarna i gruppen var en kvinna med ryskt namn och skickade en vänförfrågan.

Det visade snart att de hade många gemensamma intressen både vad det gäller privatliv och företagande. Tanja är född och uppvuxen i Moskva där Vitaliya har studerat på universitet.
– Vi har faktiskt bott och gått på samma gator i Moskva utan att veta om det, säger Vitaliya med ett skratt. Båda är numera bosatta i Sverige där de båda driver företag.

Tanja driver ett litet förlag och första gången som hon träffade Vitaliya var på Bokmässan i Göteborg där Tanja var utställare.
– Vitaliya kom till Bokmässan för att träffa mig och hon kom med ett väldigt oväntat förslag, berättar Tanja. Hon berättade att hon uppskattade det som jag skrivit i sociala medier och ville anlita mig för sitt företags marknadsföring.

Vitaliya driver sedan 14 år ett företag som importerar tyger och textilier av naturmaterial (linne, ull och silke) från före detta sovjetiska länder, vilket var ytterligare ett gemensamt intresse för kvinnorna.
– Vi har båda växt upp under Sovjettiden då det inte fanns några kläder att köpa i butik, berättar Tanja. Jag minns hur jag fick sy mina egna kläder, som t ex att sy om vuxna kläder till skoluniform.

Som egen företagare har Tanja satsat mycket på sociala medier där hon försöker skapa sitt eget varumärke och marknadsföra sitt förlag. Att yrkesmässigt hjälpa en annan företagare med marknadsföring är ingenting som hon funderat på att göra, men när Vitaliya kom med frågan kände hon att det var helt rätt sak att göra.
– Som egen företagare jobbar jag mest hemifrån utan kollegor, säger hon. Idag umgås vi dagligen via skype. Jag hjälper Vitaliya med marknadsföring i sociala medier och skriver företagets presentationer och reklamtexter om deras textilprodukter. Jag har fått en kollega som jag kan utveckla flera projekt tillsammans med.

Tanja2Enligt Tanja och Vitaliya är det många som är skeptiska till kontakter via sociala medier.
– Jag hör många säga att kontakter på Facebook 
är inte på riktigt, säger Vitaliya. Men vår erfarenhet är att det är värt att skapa nätverk via sociala medier.

Tanja menar att kontakter via sociala medier kan förändra helt en personligen och även företagandet.
– Alla tjänster som jag behöver hjälp med i mitt förlag har jag ordnat genom Facebook, berättar hon. Allt från korrektur och provläsning till tryck. Alla dessa kontakter stärker mitt företag.

Båda är överrens om att det mest inspirerande i deras samarbete är att allting går så lätt och enkelt.
– Lustigt egentligen att vi träffades just i den där gruppen på Facebook, säger Tanja. Och nu skapar vi nya projekt tillsammans.

 

För mer information om Vitaliyas textilier:
http://www.tyger.nu/

För mer information om Tanjas bokförlag:
http://www.tdianova.se/

 

Petra Ariton

Storyteller, skribent, författare, coach och inspiratör som älskar att berätta vanliga människors historier. Mångsysslande livsnjutare som lever efter devisen 'Everything is possible!' Kreativ och driven idéspruta som gillar att ha många bollar i luften.

Petra Ariton has 14 posts and counting. See all posts by Petra Ariton

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.