För- och nackdelar med sociala medier

Av Christina Hultman

Sociala medier är en växande och alltmer betydelsefull del av vår kommunikation, både den privata, som marknadsföring och som komplement till vanliga nyhetskanaler. Fördelarna är många. Men det finns även flera nackdelar, vissa är uppenbara medan andra är närapå osynliga.

Nina JansdotterEn av de största fördelarna med sociala medier är att de är globala och obundna till tid och plats. De är också en effektiv form av kommunikation som lätt kan få stor spridning. Därför är sociala medier förträffliga kanaler för att marknadsföra sig själv eller andra. De är enkla att använda och kan nå många till ingen eller ringa kostnad, om man jämför med traditionella reklamkanaler. Möjligheterna är också stora att skapa opinion och de är ett utmärkt komplement för nyhetsbevakning, särskilt Twitter.

Med hjälp av Klout.com, som är ett statistiskt instrument, är det möjligt att mäta hur mycket uppmärksamhet ens kommunikation får på olika former av sociala medier och till exempel se hur många man når med sin marknadsföring.

Vad är syftet?
Nina Jansdotter, som bland annat är expert på sociala medier, har valt att använda sig av sin personliga facebookprofil för sitt varumärke.

– Jag får många råd om att jag inte borde använda min personliga profil men det är ett val som jag har gjort och som passar mig, menar Nina.

Huruvida man vill använda sin privata profil är upp till var och en, samt beroende på vilket syfte man har. Nina poängterar särskilt att man måste fråga sig, precis som med all målinriktad kommunikation, vad huvudsyftet är. Det är också möjligt att styra och rikta sina statusuppdateringar genom att dela in sina vänner i olika listor. En stor fördel med den personliga profilen jämfört med gillasidor är att Facebook inte kan ta betalt för flödet. De finns även de som anser att gillasidor är mindre intressanta än personliga sidor.

Man bör inte glömma att sociala medier är kommersiella plattformar. De finns ju inte enbart till för vårt höga nöjes skull utan är ett sätt för ägarna att tjäna pengar. Vilket kan vara lätt att glömma eftersom man inte kan se vad som sker bakom kulisserna, som att Facebook tar betalt för maximal spridning av gillasidor. Nina förklarar:
– Tänk på att alla inte får se allas inlägg i sitt flöde. Därför kan det vara så att vissa facebookvänner sällan eller aldrig får chansen att se vad du skriver eftersom Facebook skruvat till vem som får se vad. Det som får mest spridning är de som betalar för spridningen, förtydligar hon.

Ett sätt att kringgå Facebooks strypning är att markera ”Ta emot aviseringar” på gilla-sidan. På så sätt är man garanterad att få ta del av uppdateringarna i sitt flöde. Ett annat alternativ är att skapa grupper. Ninas största facebookgrupper är ”Reklam tillåten” och ”Vi som gillar att affärsnätverka”.
– Numera är det även möjligt att köpa gilla-markeringar till gilla-sidor, så kallade ”fake-likes”, fortsätter Nina.

Källkritik
En av de största farorna med sociala medier är att de kan verka säkrare än de är. För det finns inga ”säkra” forum. Det är alltid möjligt för någon att göra en skärmdump. Eller att en så kallad vän inte beter sig vänligt alls utan tvärtom. Nina har själv varit utsatt för en stalker som hotat och gjort allt för att sabotera hennes facebookkommunikation. Ett annat exempel är personer som utnyttjar människors engagemang och vilja att hjälpa. Genom att efterlysa påstått kidnappade barn har de letat upp personer som har skyddad adress.

– Därför är det alltid viktigt att vara källkritisk, oavsett kanal, och tänka efter en gång extra om det kan finnas något bakomliggande, dolt syfte, betonar Nina.

Kom också ihåg att respektera andras integritet och behov av att känna sig trygga, fortsätter hon. När det gäller att tagga andra är det bästa att fråga personen om det är ok innan man taggar någon. Det minskar risken för missförstånd och osämja. Det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite. Säkrast plattform är Facebooks hemliga grupper dit man måste få en inbjudan för att ingå. Men oavsett vad man gör inom sociala medier ska man vara medveten om att man lämnar spår efter sig. Spår som kan utnyttjas av myndigheter och andra för att kartlägga våra liv och våra vanor.

Sociala medier är en oslagbar kanal på många sätt, till exempel om man vill nå och kommunicera med många. Det man inte bör glömma är att de är kommersiella kanaler, att allt lämnar spår samt sist men inte minst, vikten av källkritik. 

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

3 reaktioner till “För- och nackdelar med sociala medier

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *