Prata med dina kunder!
Oavsett om du har en verksamhet där dina kunder kommer in till dig för att köpa dina varor eller tjänster eller om du kontaktar dem och via telefon eller vid personliga besök säljer till dem – kom ihåg att hålla kontakten.
I några av mina tidigare företag så var mina personliga telefonsamtal, mail eller julkort och annat via snigelposten ett oerhört värdefullt sätt att både behålla kunderna men också att i tider av ’mindre att göra’ en bra källa till merförsäljning.
Att knyta an till exempel till ’höststädning’ eller påskhälsning, sommarextra etc… Så sålde jag konsulttjänster och utbildning ungefär som ICA kör sina erbjudanden.
Genom ett utskick av något slag och en personlig uppföljning var det inte alls svårt att få kunderna intresserade. Har du möjlighet att odla en personlig kontakt och skapa en relation med dina kunder så är det oerhört värdefullt.
Jag brukade börja ringa från A i kontaktlistan och ofta innan jag kommit till hälften så var det fullt upp med uppdrag igen. Därför fick jag då och då ringa ’bakifrån’ och börja från Ö.
Denna typ av kundkontakt har gett mig ett minne som aldrig jag glömmer. Veckan innan jul, precis efter det att jag skickat julkort och börja ringa runt och önska god jul så dök en av mina kunder upp på kontoret, helt oanmäld. Jag hade installerat ett faktureringssystem hos honom i hans VVS firma på sommaren men inte träffat honom sedan dess, däremot pratat med honom för att kolla att allt fungerade som det skulle.
Han kom in och hälsade och sa, ’ när jag fick ditt julkort så slog det mig att jag skulle titta förbi och önska god jul, varpå han drog upp en tusenlapp ur ena fickan och fortsatte: ’Denna skall du ha för att du är den förste leverantör jag träffat som bryr sig om sina kunder lika mycket som jag gör’
Vad kan man säga? Att jag hade en god ambassadör i Roslagen visste jag – men detta tog priset. Denna händelse har definitivt bidragit till att jag fortsatt med lönsam kundvård.
Kenneth OE