Prata med dina kunder!

Oavsett om du har en verksamhet där dina kunder kommer in till dig för att köpa dina varor eller tjänster eller om du kontaktar dem och via telefon eller vid personliga besök säljer till dem – kom ihåg att hålla kontakten.

I några av mina tidigare företag så var mina personliga telefonsamtal, mail eller julkort och annat via snigelposten ett oerhört värdefullt sätt att både behålla kunderna men också att i tider av ’mindre att göra’ en bra källa till merförsäljning.

Att knyta an till exempel till ’höststädning’ eller påskhälsning, sommarextra etc… Så sålde jag konsulttjänster och utbildning ungefär som ICA kör sina erbjudanden.

Genom ett utskick av något slag och en personlig uppföljning var det inte alls svårt att få kunderna intresserade. Har du möjlighet att odla en personlig kontakt och skapa en relation med dina kunder så är det oerhört värdefullt.

Jag brukade börja ringa från A i kontaktlistan och ofta innan jag kommit till hälften så var det fullt upp med uppdrag igen. Därför fick jag då och då ringa ’bakifrån’ och börja från Ö.

Denna typ av kundkontakt har gett mig ett minne som aldrig jag glömmer. Veckan innan jul, precis efter det att jag skickat julkort och börja ringa runt och önska god jul så dök en av mina kunder upp på kontoret, helt oanmäld. Jag hade installerat ett faktureringssystem hos honom i hans VVS firma på sommaren men inte träffat honom sedan dess, däremot pratat med honom för att kolla att allt fungerade som det skulle.

Han kom in och hälsade och sa, ’ när jag fick ditt julkort så slog det mig att jag skulle titta förbi och önska god jul, varpå han drog upp en tusenlapp ur ena fickan och fortsatte: ’Denna skall du ha för att du är den förste leverantör jag träffat som bryr sig om sina kunder lika mycket som jag gör’

Vad kan man säga? Att jag hade en god ambassadör i Roslagen visste jag – men detta tog priset. Denna händelse har definitivt bidragit till att jag fortsatt med lönsam kundvård.

Kenneth OE

www.360smemeber.com

Kenneth OE Sundin

Kenneth OE Sundin startade sitt första riktiga företag 1986 - sedan dess har det hunnit bli ytterligare ett antal i egen regi och några i delägarskap. Som serieentreprenör har han blivit utsedd till en av Sveriges 500 mest framgångsrika Entreprenörer. Verksamheten har spänt sig över allt i från lokalt återförsäljande till nationellt och internationellt uppbyggande av både återförsäljatnät och egna kunder i mer än 25 länder runt om i världen. Idag jobbar Kenneth OE med företaget SMEBOX AB som bas och via SME Academy, ett nätverk för kunskapen OM och FÖR små företag. Under slutet av 2012 lanseras en helt digital plattform för att förse entreprenörer i solo- och microföretag över hela världen med inspiration, kunskap och utveckling i form av konkreta verktyg och kunskap där han tillsammans med kollegor från många länder delar med sig av erfarenheter, såväl framgångar som fiaskon. Specialområden är Entreprenörskap, Internationella affärer och IT-stöd i verksamheten. Kenneth OE är baserad i Uppsala men har hela världen som arbetsfält.

Kenneth OE Sundin has 7 posts and counting. See all posts by Kenneth OE Sundin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.