Rivstart för städföretag i Göteborg

Av Birgitta Sjöstrand

Maria NilssonStädentreprenören Maria Nilsson använder sig av Facebook för att marknadsföra sin nya städfirma Marias städ Göteborg. Maria har tidigare haft en städfirma tillsammans med en kompanjon men har nu startat helt eget med en riktig rivstart. Den här gången är det mer genomtänkt och hon använder sig till stor del av referensmarknadsföring. Via sin öppna grupp på Facebook ”marias städ göteborg” har hon redan jobbat med Hemtjänsten och Göteborgsoperan.

Kundrelationer
Varför det går så bra tror Maria beror till stor del på, att hon har så mycket energi, att hon gillar att vara i farten samt sitt stora intresse för relationer. Det som driver henne är att skapa och utveckla kundrelationer. En annan sak är att hon verkligen gillar att komma in i ett smutsigt ställe och få det skinande rent. En förutsättning för ett blomstrande städföretag. Hon ser fram emot att kunna anställa 4-5 stycken nya medarbetare ju mer jobb hon får in i form av flytt- och storstädningar utöver det mer vanliga hemstädningarna.

Alla regler
Stötestenen var att ta hand om alla administrativa uppgifter som behövs i ett företag men det har hon fixat via frilansfinans.se. De tar hand om allting från ansvarsförsäkring, arbetsgivaravgift, sociala avgifter till RUT avdraget. Dessutom kan Maria fakturera genom deras tjänst och hon är så nöjd att hon inte behöver kunna alla regler själv, utan kan koncentrera sig på att få nya nöjda kunder.

Kunden i centrum
Maria vill skapa ett litet personligt företag som är fokuserat på kunden. Vi möter kunden där den är, säger hon. Det brukar börja med hemstädning men Maria förädlar sin tjänst allteftersom kunden behöver barnpassning, husdjurspassning, röjning eller lättare trädgårdsarbete, kanske plantera några blommor eller räfsa löv så här på hösten.

Marias 7 bästa tips till nystartade städföretag

  1. Förtydliga vad firman ska stå för, värden och attityd
  2. Personlig presentation
  3. Tänka över prisbilden
  4. Få kunden känna sig speciell via ett event, där de får en överraskning
  5. Utlottning av ett paket, för de som gillat Facebooksgruppen
  6. Regelbundna kunder får en liten julklapp
  7. Tre dagars nöjd kundgaranti, berätta inom tre dagar så åtgärdar Maria direkt

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 221 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.