Så blir din LinkedIn-profil mer attraktiv

 Av Carin Andrén

LinusRekryterare och arbetsgivare ger sig alltmer ut på Sociala medier för att hitta presumtiva anställda och samarbetspartners i stället för att annonsera. Linus Zackrisson som är karriärrådgivare och VD för Min Karriär säger:
– Annonser kostar och det tar mycket tid att ta hand om alla ansökningar.

Till att börja med visar han på ett ställe precis under fotot på LinkedIn-profilen – där finns en länk som man kan kopiera för att ha i cv:t, på visitkortet eller i e-postsignaturen. Det är en direktlänk till din sida.
– Välj ett nytaget foto som är seriöst men snäppet roligare än ett passfoto och sätt din bästa yrkesrubrik där intill.

Sedan följer en redogörelse för arbetslivserfarenheter där du berättar vad du åstadkommit. Linus förordar en kort och koncis förteckning där du beskriver vad du gjort på respektive arbetsplats.

Referenser på LinkedIn
På LinkedIn kallas referenserna för rekommendationer och det finns två typer. Dels är det rekommendationer som profilinnehavaren har bett tidigare chefer och kollegor att skriva och dels är det s.k. endorsements, förklarar Linus.
– Du frågar helt enkelt ett par, tre direktkontakter om de vill skriva en rekommendationstext om dig som ska fungera som referens. De skriver om hur det var att jobba med dig och visar att de går i god för dig och det du kan.

På endorsements radar du upp dina kompetenser, egenskaper och expertiser själv i ett antal nyckelord. Personer i ditt nätverk kan då  trycka ”endorse”om de tycker att det stämmer med din kompetens. Endorse-funktionen är ganska ny och den ska ännu inte tillmätas någon större betydelse. Rekommendationer är viktigare, anser Linus
– Det finns tendenser till att alla endorsar alla om allt och då förloras värdet i det hela.

Hur hittar vi varandra?
En rekryterare använder sig av sökord, till exempel ”projektledare”, ett visst geografiskt område och kanske flera parametrar. Man kan lägga till upp till 50 sökord i avsnittet ”Kompetenser och expertis”. Linus rekommenderar också att man provsöker geografiskt så att man säkert kommer med.
– För att få träffsäkerhet så behöver båda parter arbeta med att få fram de rätta sökorden för att hitta rätt person eller företag. Med rätt taggar så hamnar man högre upp i träfflistorna.
LinkedIn ger också förslag på nya kontakter som du kan ha i ditt nätverk. Där bedömer du själv vilka som är lämpliga, säger Linus. Ska din profil vara på flera språk? I så fall ska sökorden också vara på flera språk för att du ska vara sökbar.

Vad är min avsikt?
Tänk igenom vad du ska ha LinkedIn-profilen till och vilka kontakter du eftersträvar
– Under rubriken ”sammanfattning” har du möjlighet att skriva vad du vill ha ut av din närvaro på LinkedIn. Du söker jobb, du vill ha nya uppdrag nu eller senare. Det kan också vara så att du vill underhålla ditt nätverk av gamla kollegor och kurskamrater

Det är bra att vara tydlig med varför du valt att vara på LinkedIn. Linus råd är att gå in då och då för att se om något behöver uppdateras. Nya funktioner på siten kommer till ibland. Då behöver man ändra eller lägga till uppgifter.

Det tar tid
Jämfört med Facebook så är LinkedIn ingen sida som man ”hänger” på dagligen. Någon dag i veckan kan räcka, menar Linus. Det räcker oftast med att du tittar in några minuter, men ibland tar det lite längre tid för att skriva eller läsa meddelanden och följa upp grupper till exempel.
– LinkedIn ger en möjlighet att nätverka väldigt tidseffektivt.

En sak är säker – LinkedIn växer som plattform för jobbsökare, rekryterare med flera aktörer. I Sverige finns det ungefär 6000 grupper på LinkedIn och globalt cirka 1,8 miljoner, avslutar Linus Zackrisson.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.