Så blir du bättre på att mingla

Av Mihaela Sandulescu

Mihaela SandulescuI en podcast dedikerad mingel sätter Nina Jansdotter ett tydligt likhetstecken mellan mingel, säljteknik och adekvat personlig marknadsföring. Våra möjligheter att nå ut med vårt professionella erbjudande handlar om vilket intryck vi gör och om vilka kontakter vi skapar. Ett bra sätt att propagera för vilka vi är och vad vi kan samt att knyta nya kontakter är att bli duktig på att mingla.

En korrekt definition av mingel utgår därmed ifrån att det är en sammankomst som förutsätter att deltagarna vill ha ut något specifikt: få ett nytt jobb, söka finansiering för ett enskilt projekt, skaffa kunskaper inom ett visst område eller hitta fräscha professionella kontakter. När det gäller att mingla är det förstås precis som med allt annat – nervositeten annulleras och det sociala ”modet” kommer snabbare fram om vi har förberett oss ordentligt innan. Dessa förberedelser består av två viktiga steg: (1) betona konsistensen i vårt säljbudskap så att vi kan få den respons vi önskar och (2) få tillgång till deltagarlistan, för att kunna identifiera gemensamma nämnare med de som närvarar på tillställningen.

Målet med att mingla är inte att dela ut så många visitkort som möjligt utan att samla in andras samt förmedla det intryck vi vill ge. Professionella minglare utmärker sig genom att de följer upp samtal de har haft på respektive tillställning genom mejl, telefonkontakt eller inbokade möten. Detta är en viktig detalj med tanke på att mer än 80 % av jobben förmedlas via nätverkande. Att anteckna på baksidan av visitkorten i syfte att kunna komma ihåg både namn, diskussionsämnen och eventuell kongruens mellan våra tjänster och andras behov är ett måste i sådana sammanhang. Enkla etikettregler rekommenderar ett minimalt intagande av mat och alkohol i dessa kontexter.

Alla kan mingla, men en del behöver kanske öva lite mer än andra. Den blyga personligheten kan exempelvis ta hjälp av en extrovert typ som kan bistå med presentationsteknik i inledningsfasen. Minglet representerar på det sättet en möjlighet att bli bättre och säkrare på sin sociala navigering i nya sammanhang. När vi befinner oss i en mingelsituation är det klokt att undvika att prata om privata saker – sjukdomar, skilsmässa, elände i tillvaron, missnöje med aktuella arbetsgivare – för att inte fläcka vårt professionella rykte. En fördelaktig teknik att använda sig av när det är dags att gå vidare kan lyda som följer: ”Det var trevligt att träffas, men nu ska vi mingla vidare”.

Nina JansdotterFrågor att fundera över innan vi går på ett mingel enligt Nina Jansdotter:

  • Vad vill jag marknadsföra?
  • Hur vill jag uppfattas?
  • Hur lyckas jag med detta på några minuter?
  • Vad har jag för mål med minglet?
  • Vem har nytta av det jag erbjuder?
  • Ska jag följa upp?
  • Hur ska jag skilja mig från mängden?

 

 

 

Lyssna på podcasten om mingel med Nina Jansdotter

http://html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/2293136/height/360/width/640/theme/legacy/direction/no/autoplay/no/autonext/no/thumbnail/yes/preload/no/no_addthis/no/#.UXQqMGFvmUl

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 224 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.