Så bygger du upp en säljorganisation genom nätverkande och sociala medier

Av Annika Wihlborg
Foto Martin Kaiser

Ett kompetent och heltäckande återförsäljarnätverk är en avgörande nyckel till framgång när en ny produkt ska lanseras. Att bygga upp ett seriöst och pålitligt återförsäljarnätverk är ett långsiktigt arbete som ofta tar mycket tid i anspråk. Genom att inventera sitt befintliga nätverk, använda sig av de kontakter man har och ta hjälp av sociala mediers spridningskraft kan produktlanseringsprocessen effektiviseras avsevärt.

Maria Ryber–Ett starkt och mångsidigt nätverk är en verklig tillgång när man arbetar med att lansera nya produkter och på kort tid vill bygga upp ett stabilt återförsäljarnätverk. När jag lanserade min produkt på den nordiska marknaden valde jag att efterlysa distributörer på Facebook. När jag sökte efter en distributör i Finland fick jag istället tips från en bekant om en intressant distributör på Island. Sociala medier är verkligen ett kraftfullt verktyg när man bygger en struktur för sitt företag, säger Maria Ryber, som under våren lanserat mobilaccessoarerna Gooey på den svenska marknaden.

Använder sig av ambassadörer och testpiloter
När hon bestämt sig för att lansera Gooey i Norden satte sig Maria Ryber ner och inventerade sitt befintliga nätverk. Hon har varit verksam i flera olika branscher och även drivit eget företag under årens lopp, vilket gjort att hon lyckats bygga upp ett omfattande och mångsidigt kontaktnät.

–Jag började med att välja ut ett antal personer som fick testa mobilskalen och stämma av hur stort intresset var för produkten i deras nätverk. Jag kontaktade även en företagsledare som jag är bekant med sedan många år och bad honom testa produkten. Det ledde i sin tur till en nyfikenhet bland personer i hans nätverk, varav flera numera använder och hjälper till att sprida Gooey, säger Maria Ryber.

Inventera ditt befintliga nätverk
Hon är på god väg att nå sitt mål, att bygga upp en distributörsorganisation som täcker in hela Norden. Facebook används flitigt för att sprida budskapet om produkten. Genom att starta ”gillasidor” för produkten kan potentiella kunder enkelt hålla sig uppdaterade med senaste nytt.  Det är lätt att underskatta Facebook som marknadsföringsverktyg, men genom att exempelvis spela in en kort film om produkten som du ber individer i ditt nätverk att sprida på Facebook kan du få ett kraftfullt genomslag på kort tid. Detsamma gäller när du söker nya samarbetspartners eller återförsäljare.

–En fördel med att knyta till sig samarbetspartners från det egna nätverket och partners som personer i mitt nätverk rekommenderar är att det går snabbt att bygga ett nätverk med människor som brinner lika mycket för produkten som du gör. Jag tycker absolut att man ska inventera sitt nätverk och ta en ordentlig funderare kring vilka individer som kan tänkas vara intresserade av att samarbeta med dig och distribuera din produkt, säger Maria Ryber.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *