Så får du fler likes på din facebooksida

Av Henrik Karlsson
Foto Calle Drangel

Fotografen Jens C Hilner är ett praktexempel på en person som lyckats väl i den digitala marknadsföringen och på att locka människor  till sin facebooksida. Jens berättar om sina strategier och delar med sig av sina bästa tips.

JensCHilner_Press07_Fotobyline_CalleDrangelI början var han emot Facebook väldigt mycket. Han trodde bara att det var en fluga så varför skulle han vara där? Han var lite av en rebell, berättar han. Men det dröjde inte länge innan han insåg möjligheterna i att ha en egen facebooksida att använda sig av.
– Jag förstod att det var en av de största digitala marknadsföringskanalerna. Jag  gillade att man kunde styra sin marknadsföring helt och hållet själv. På kvällarna satt jag och läste på om hur allting fungerade, vilka inställningar som var bäst och vilka annonsstrategier jag kunde använda. Sedan provade jag mig fram för att hitta det som passade mig bäst, säger Jens.

 Han fortsätter med att påpeka hur mycket det har betytt för honom. Effekten var verkligen över all förväntan, menar han. Att kunna sprida sin sida över hela världen och marknadsföra sig anser han verkligen är fantastiskt.  

 Men hela Jens facebookkarriär har inte flutit på helt utan problem. Visst finns det finns det gånger han har gjort misstag.
– Ja det finns det, några gånger har jag inte tänkt innan jag skrivit något. Om jag till exempel varit arg eller irriterad så kan det ha smitit ut något dåligt ur munnen på mig, berättar han.

Han menar dock att även om han varit snabb med att uttrycka sig ibland så ångrar han inget. Misstag lär man sig av och det är inget man ska ångra. Att visa att man inte är perfekt och att vara sig själv är bra för att stärka sin image. Sen ska det givetvis inte gå över gränsen men är man lite irriterad så ska man få visa det, menar han.

 På frågan om han någon gång blivit utsatt för negativa påhopp eller kritik svarar han rakt och tydligt.
– Ja, det är klart. Alla får kritik eller negativa kommentarer då och då men det gäller att skaka av sig den. Får man däremot kritik som är befogad och seriös så ska man givetvis ta åt sig den och försöka göra saker och ting bättre, men ofta är det mycket trams och avundsjuka som ligger bakom, berättar han.

 Jens använder sig flitigt av de annonsfunktioner som finns på facebook, enligt honom är detta som är mycket bra och får stort genomslag.
– Jag annonserar på min sida kanske sju eller åtta dagar i månaden och jag har byggt upp strategier som jag vet fungerar. Lägger jag några hundralappar på en heldagsannons på facebook så vet jag säkert att det genererar mellan 800 till 1000 likes, detta vet jag eftersom jag så många gånger har provat mig fram för att hitta vad som är bra, säger han.

Men att bygga en stor facebooksida tar tid, engagemang och kunskap, menar Jens.
– Det kräver jättemycket tid, själv sitter jag på facebook cirka tre timmar om dagen, det är en del av mitt jobb då det ger mig nya uppdrag och möjligheter. Många kanske ser det som något konstigt men det gör inte jag, det har gett mig så mycket, avslutar han.

 

Se filmen där Nina Jansdotter intervjuar Jens C Hilner om hur man marknadsför sig på Facebook. Producent är Calle Drangel från Devizion Media Productions:

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

2 reaktioner till “Så får du fler likes på din facebooksida

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *