Så får du lojala kunder

Av Maria Busck

Hur gör man för att få lojala, återkommande kunder till sitt företag? Det är något Anna Ström och hennes företag Gourmetbudet lyckats bra med. Genom stor satsning på kvalitet – i maten, kommunikationen och leveransen – har cateringföretaget blivit ett naturligt val för många företag och privatpersoner i Malmöregionen.

Anna StrömAnna Ström har alltid haft en entreprenörsanda i sig. År 2006 valde hon att lägga en lyckad karriär som chefsekonom på hyllan, för att istället satsa på att starta en egen verksamhet inom sitt favoritområde – mat. År 2008 drog hon igång cateringfirman Gourmetbudet, som idag har många stora och återkommande kunder.
Det bästa med att ha eget företag är flexibiliteten. Att själv kunna styra över sin tid, det är något som är väldigt viktigt för mig, berättar Anna Ström.

Gourmetbudet
Gourmetbudet erbjuder cateringmat till frukostevenemang, luncher, bufféer, mingel med mera. Kärnan i företaget är att det ska vara enkelt att beställa bra mat på nätet. Gourmetbudet satsar mycket på kvalitet, och inte bara i maten utan även i service, beställning och leverans.
Kvalitet är väldigt viktigt för oss på Gourmetbudet, och därför kvalitetstestar vi all vår mat. Sedan ska det vara smidigt att beställa. Hos oss räcker det att man lägger in en beställning dagen innan, berättar Anna.

Kommunikation
Gourmetbudet är bra på att skapa kundnöjdhet. För att marknadsföra och kommunicera med kunder, använder sig Anna främst av nyhetsbrev, kundbesök, Facebook och affärsnätverket BNI. Eftersom många återkommer som kunder, gäller det att vara kreativ och variera utbudet.
– Vi marknadsför oss främst till befintliga kunder, då vi vill att de ska fortsätta att handla av oss. Det gör formen av vår kommunikation lite annorlunda jämfört med dem som vill locka till sig nya kunder. Vi måste vara kreativa och arbeta för att leva upp till de förväntningar vi skapat genom tidigare kontakt.

Framtid
Anna Ström ser ljust på Gourmetbudets framtid, och tror att företaget kommer att kunna växa sig större och starkare på marknaden. Sedan ett år tillbaka har hon en kollega, och tanken är att anställa fler i takt med att företaget växer. Tillväxt är dock i sig inget självändamål.
Viktigast är att ha kvalitet i det som vi levererar, säger Anna Ström.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

En reaktion till “Så får du lojala kunder

  • 2014/01/04 kl. 11:00
    Permalink

    Jag har lagt märke till att vissa kunder är lojala, och vissa är det inte. Vet inte om det är ”taskigt” att satsa på dem som inte gör en jotta. Vill helst inte gå omkring och tränga mig på folk. Men sen är det också att vissa kunder kanske inte vågar säga. Jag vet inte. 🙂 Att få nöjda kunder är dock inte så svårt 🙂 Det är bara att ha känsla för service och hjälp, som zonterapeut måste man hjälpa så gott man kan, men man kan absolut inte ”läka” någon, patienterna måste jobba själva med sig själva 🙂 

    Det är lite som spikmattan, man healar ingen, men det kan göra förändringar. Eller smoothiesdrycken, som är ”det heta” just nu! 🙂

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.