Så lyckas du med din affärsidé på sociala medier

Av Johanna Järvstråt

Qoola Qvinnor, grundat av Siv Thuresdotter, är numer ett etablerat och känt nätverk för företagande kvinnor i Sverige – och allting började på sociala medier.
– Sociala medier är som en lavin, du kan inte stoppa dess framfart, säger hon.

Siv Thuresdotter foto Tomas KihlmanIdén till Qoola Qvinnor började när hon som VD assistent på ett flygbolag började blogga på Wonderful Sweden.

– Det var på bloggen jag mindes hur kul det var med något eget – jag hade tidigare varit entreprenör  –  och jag ville peppa andra till att våga ta steget ut och fullfölja sina affärsidéer, berättar hon.

Bloggen växte och likaså gjorde Siv Thuresdotters idé. Efter ett tag så fanns även Qoola Qvinnor på Facebook i form av en gillasida.

– På den länkade jag ofta till min blogg för att aktivera människor även där, fortsätter Siv sin berättelse.

Att välja rätt plattform i djungeln av sociala medier är något som är viktigt för nätverkandet, men också något som kan vara svårt då det handlar om att vara observant på sina egna handlingar tror Siv.

– Testa dig fram helt enkelt och se vad som fungerar. För mig och Qoola Qvinnor var det Facebook och att driva en blogg som fungerade bäst och det tillät mig att växa, tipsar hon.

Engagera och nätverka dig till framgång

Syftet Siv hade med Qoola Qvinnor var att lyfta fram kvinnliga förebilder för att inspirera och motivera andra till att lyckas med sina affärsidéer, och ju bättre denna idé visade sig vara desto mer växte Sivs egen affärsidé. Snart hade hon förutom en blogg och en gilla-sida även en hemsida.

–  Jag ställde frågor och arbetade aktivt för att skapa engagemang hos människor, vilket ledde till att jag fick igång dialoger på mina plattformar, förklarar hon.

En annan framgångsfaktor för att växa som Siv använde sig mycket av har därför varit att inte tappa det personliga i hennes företag genom att arbeta mycket med citat och relationer.

– Jag har till exempel flera lokalt förankrade Facebook-grupper som möjliggör ett nätverkande på flera orter i hela landet, förtäljer hon.

Övriga framgångskoncept som skapar engagemang menar Siv kan vara att nischa sig – håll dig till ditt område och anordna events. Nätverkandet är nämligen en viktig del i att synas, speciellt i början anser hon.

– Sharing is caring! Delta i andras dialoger, visa ditt intresse, hjälp andra och visa att du finns. Gilla, dela och kommentera – skapa relationer. Det är vad sociala medier och framgång handlar om, sammanfattar hon.

Sivs tips till dig som företagare på sociala medier

1.      Hitta plattformen som du tycker är rolig – är det inte roligt kommer du inte orka uppdatera den.

2.      Dela din framgång med andra – skapa ett mervärde. Kom ihåg; sharing is caring.

3.      Engagera din målgrupp och låt de nätverka. Skapa events på Facebook och ställ frågor…

…och slutligen:

4.      Ärlighet varar längst – är du inte dig själv kommer det inte att hålla i längden.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.