Så stärker du ditt personliga varumärke

Av Mihaela Olsson

Nina JansdotterI ett radioprogram som diskuterar betydelsen av ett starkt personligt varumärke i dagens samhälle framhåller Nina Jansdotter att vägen till ett starkt personligt varumärke är alltid en annorlunda och egen väg. Att ha ett starkt personligt varumärke innebär att omgivningen har kännedom om ditt namn, den kompetens du besitter och generöst delar med dig av, om väsentliga delar i din personlighet samt om det du står för. Det handlar kort sagt om vilken position du vill ta i din omgivnings medvetande, om vilka kärnvärden du har, vilka egenskaper du vill lyfta fram och hur du vill att omgivningen ska betrakta dig. Begreppet ”personligt varumärke” uppfattas ibland som kontroversiellt i och med dess associering till något negativt och ultrakommersiellt, men att kunna sticka ut från mängden och betona unikheten kommer att bli en ännu större nödvändighet i framtiden. Den process som ligger till grund för att utveckla ett starkt personligt varumärke präglas av långsiktighet och vinsten med den går inte att förneka. Värdet av ett starkt personligt varumärke mäts bland annat i att omgivningen ger dig referenser, tipsar andra om det du kan och hjälper dig med att sprida ditt budskap.

Ju starkare ditt personliga varumärke är, desto lättare blir det för omgivningen att bjuda in till professionella samarbeten, köpa och rekommendera dina tjänster samt rekrytera dig till ett nytt jobb. Både företagare, anställda och arbetssökande kan dra nytta av att ha ett starkt personligt varumärke. Företagare är särskilt beroende av det, för att kunna kamma hem nya projekt och få sina varor och tjänster sålda. Anställda inom diverse företag behöver kunna sälja in sig själva av olika anledningar, exempelvis för att inte falla mellan stolarna i samband med omorganiseringar, för att få en efterlängtad befordran eller för att gå över till mer utmanande arbetsuppgifter. Arbetssökande konkurrerar med varandra med utgångspunkt i skickligheten att på bästa sätt marknadsföra det professionella värdet de kan addera till potentiella arbetsgivare. Arbetet med att bygga ett starkt personligt varumärke följer vissa bestämda steg, vilka höjer dess attraktionskraft:

  • Självinsikt – vem är jag?
  • Profilering – vad vill jag bli känd för?
  • Målgrupp – vilken är min målgrupp?
  • Distribution – vilka sammanhang vill jag synas i?
  • Kvalitet – levererar jag med engagemang och kvalitet?

De personer som är kända varumärken har varit framgångsrika i just att kunna koppla ihop det de kan bäst med förmågan att sticka ut ur mängden på ett oväntat, kreativt och ibland provocerande sätt. De har vågat ta plats och göra intryck, varit modigare i att vara unika och undvikit att klassificeras som lagom – människor. De har varit starka i sin identitet, men också skickliga på att samspela med omgivningen. Trots det faktum att ett personligt varumärke inte kan vara statiskt utan snarare får nya konturer med nya samhällstrender och tidsandan förblir kärnan i det ett passionerat intresse för människor.

Det är just detta passionerade människointresse som följt Nina Jansdotter i 20 år. Hon har på ett tidigt stadium profilerat sig som föreläsare, för att efteråt börja vara verksam som individuell coach. Hennes aktuella nisch utgörs av arbetet med personliga varumärken och sociala medier. Nina Jansdotters vision är att hjälpa hjälparen att hjälpa andra och hon har ett unikt personligt varumärke. Hon deltar i radioprogram, innehar många sajter på Facebook och driver e-kurser, vilket bidrar till att hon både distribuerar sig själv och bidrar till att andra får ett starkare personligt varumärke.

De metoder som används för att stärka ett personligt varumärke är inte komplicerade, men baseras på att du lyckats med att både hitta din egen unikhet och egna vägar att nå ut. Börja med att hitta vad du verkligen brinner för, med att sätta ord på vilka värderingar som är viktiga för dig och med att identifiera dina drivkrafter, ditt erbjudande och dina mål. Överväg fördelarna med att hitta en egen publik som du kan samtala med i sociala medier. Sociala medier är en utmärkt arena för kontinuerlig marknadsföring av ditt bidrag till världen och samtidigt ett bra sätt att skaffa dig ett större nätverk. Det går bra att bygga ditt personliga varumärke utanför sociala medier, men då missar du möjligheten att samarbeta med dem som finns där och inte minst möjligheten att bevaka hur ditt personliga varumärke uppfattas av omgivningen.

Nackdelarna med att välja sociala medier som kanal för distribuering av ditt personliga varumärke stavas hot, trakasserier, stalking, att det är tidskrävande och att de lätt tar över det ”riktiga” jobbet. Men att stärka ditt personliga varumärke via sociala medier är enklare, roligare och mer kostnadseffektivt jämfört med hur mycket det krävs när det gäller din närvaro på olika events och mingel. Ett värdefullt tips är att noga följa de som redan har ett starkt personligt varumärke på sociala medier och därmed undersöka vilka grundelement deras personliga varumärken består av, vilka misstag de gjort och hur de korrigerat dem och vad det är som gör att deras budskap anammas av en stor majoritet av följare. Här kan det handla om olika saker: innehållet och frekvensens i inläggen, vilken ton används, interaktionen med samt bemötandet av kritik från följarna. Grunden i ett starkt personligt varumärke är det som du brinner för, sedan är det bara att testa och vara konsekvent och uthållig i det egna agerandet.

Nina Jansdotters tips på hur du stärker ditt personliga varumärke via sociala medier:

  • Börja med att hitta din egen unikhet – passion, värderingar, mål, visioner, mission – och egna vägar att nå ut
  • Överväg fördelarna med att skapa en egen publik att samtala med via sociala medier
  • Var konsekvent i ditt budskap och uppmärksamma kontinuerligt hur du uppfattas av omgivningen
  • Observera hur andra som redan har ett starkt personligt varumärke gått till väga – Vad kännetecknar deras personliga varumärken? Hur hanterar de misstag och kritik på sociala medier? Vilket budskap har de och hur anpassas det till publiken på sociala medier?
  • Testa själv och ha den uthållighet som krävs för att nå dit du vill!

Här kan du lyssna på radioprogrammet i sin helhet:
http://www.blogtalkradio.com/webbradioariton/2013/06/23/strk-ditt-personliga-varumrke

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.