Skapa förutsättningar för företaget att kunna växa

Av Christian Rudolf

År 2014 grundades jämförelsesidan Consector och under första verksamhetsåret omsatte företaget ca 0,5 miljoner. Året efter var omsättningen 5,2 miljoner och enligt företagets VD, Pontus Holgersson, förväntas omsättningen år 2016 bli ca 20 miljoner.

Det är snabb resa som företaget genomfört där en stor del av framgången handlar om planering och struktur redan innan företaget skapades. I en intervju till sidan Företagande.se lyfter Holgersson upp fyra punkter som nyföretagare bör se över redan innan företaget kommer igång. Fyra faktorer som med god planering kan ligga till grund för en stark expansion och framgång. Här utvecklar han sitt resonemang kring att skapa förutsättning för nya företag att kunna växa.

Startkapital

Alla nya företag behöver startkapital även om det varierar kraftigt hur mycket detta behöver vara. Det beror delvis på bransch men även vad målet är med företaget. När Consector startades upp fanns investmentbolaget Optimzer med som delägare redan från början. Därmed skapades en grund att stå på.

Förra året gick Verdane Capital in som investerare och tog då över de andelar som Aggregate Media tidigare hade. Utöver dessa finns bland annat Catena Media, Arne Liljedahl (f.d finanschef Nordea) samt Carnegie Investment Bank som ägare.

På några få år har vi alltså fått starka investerare som tror på affärsidén och vill skapa förutsättningar för företaget att växa. Utan dessa investerare hade vi aldrig kunnat växa som vi gjort de senaste åren.

En partner

Consector startades upp av mig och Jonas Ryberg. Oavsett om det är ett litet företag eller om man satsar stort är det en resa som kommer gå uppåt och nedåt. Ensam är inte starkast och absolut inte när det inte går som man tänkt sig. Vi var två som startade företaget och med tiden har vi skapat ett nätverk med personer som kan tillföra olika slags kompetens.  

Nätverk och Samarbetspartners

Det är viktigt att komma ihåg att man aldrig kommer klara av allt själv. Men man ska inte heller göra allt själv utan hålla sig till det man är bäst på. Resten av arbetet ska andra personer göra som är bäst på det som de gör. Det är därför viktigt att redan i början skapa kontakter med personer och företag inom samma bransch och inom områden där behov av hjälp kommer att uppstå.

Samarbetsmöjligheter kan uppkomma där man kanske allra minst anar det.  Det är kanske inte många som ser en självklar koppling mellan låneförmedling och försäkringar men vi har skapat ett samarbete med försäkringsbolaget Max Matthiessen. Ett samarbete som öppnar upp nya förutsättningar både för oss och för dem.

Samarbetspartners måste alltså inte vara inom exakt samma bransch eller i samma storlek som det egna företaget. Det gäller däremot att hitta tydliga kontaktytor där bägge parter tjänar på att samarbeta och där synergieffekter kan uppstå.

Ambition och mål

Finansiering, nätverk och samarbetspartners är viktigt men utan ett tydligt mål och starka ambitioner kommer man inte framåt. Det är grunden som hela företaget står på och som visar riktning på de beslut som tas på vägen framåt.

Vi omsatte en halv miljon första året, år 2015 var omsättningen 5,2 miljoner och i år räknar vi med ca 20 miljoner. Ändå har vi bara tagit några steg mot det mål som företaget har. Förmedlingen av bolån i Sverige har inte alls tagit samma fart som i många andra länder. Genom samarbetet med Max Matthiessen hoppas vi kunna driva utvecklingen framåt och har som ambition att framförallt kunna utveckla bolåneförmedlingen starkt. Vi förväntar oss att betydligt fler kommer att teckna bolån via låneförmedlare inom bara fyra-fem år. Målet är helt klart att bli kundens förstaval vid jämförelse av bolån.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *