Skaparkraften växer genom coachingen

Av Lina Eggemar

”Det som gör att jag sticker ut och lyckas är att jag vågar vara lite busig och gå utanför gränserna. Jag plockar upp små guldkorn hos varje klient jag möter. Varje individ har guldkorn och det gäller att plocka fram dem.”

Foto Gerd WallinGerd Wallin är egenföretagare på Coaching och Konsult Gerd Wallin och är verksam som coach. Gerd har tidigare arbetat med människor och senare med kundservice och försäljning, som anställd. Även om mötena med kunderna var kreativa så kände Gerd ändå att hon inte fick tillräckligt med utrymme för sin skaparkraft. Gerd valde att säga upp sig. I denna förändringsprocess tog hon hjälp av en coach. ”Jag fick då upp ögonen för coaching, att det kunde vara något som lockar fram det bästa hos varje individ. Så kläcktes min idé om att själv jobba som coach”. Utifrån detta gick Gerd en utbildning, blev certifierad som coach genom ICF (International Coach Federation) och startade sen sitt eget företag.

Nästa utmaning blev att börja bygga upp verksamheten och hitta kunder, klienter. Gerd gjorde en hemsida där hon la upp sitt CV och beskrev sina förmågor och egenskaper. Hon tryckte upp visitkort och en T-shirt med texten ”Jag är säljare och coach”, gick på många events, minglade och knöt kontakter. Gerd skaffade också en mentor via Nyföretagarcentrum. Hon arbetade även mycket med social media och skrev inlägg både på Facebook och Twitter. En kvinna som hade kontakt med tidningen Personal och Ledare vart nyfiken och det ledde till en intervju, vilket gav uppmärksamhet. Hon ställde också ut på mässor och fick därigenom flera kunder.

”Nu har jag drivit mitt egna företag i tre år, där jag har coachat individer personligt mot arbete och ny karriär. Det har varit väldigt roligt att möta människor i olika situationer och att plocka fram skaparkraften hos individer. Hittar du skaparkraften så får du också fram glädjen i det mesta du gör. Sång, måleri, olika typer av skapande. För mig är alltid ett möte skapande. Därför brukar jag rekommendera mina klienter att t ex gå en kvällskurs, gå med i en kör eller att dansa. Det gäller att möta människor, om det så bara är att gå till biblioteket. Att vara med i ett sammanhang är jätteviktigt.”

Gerd menar att när hennes klienter hittar skaparglädjen så får de också kraft och stöd i coachprocessen. När hon och en klient som fyllde 30 år åkte tåg för att göra något roligt på hennes födelsedag, så fick klienten upp ögonen för tågyrket, vilket ledde till att hon ville söka en lokförarutbildning. Gerd menar att om man fokuserar på saker som man tycker är roligt så dyker det ofta upp helt andra slag av möjligheter, t ex inom arbete, karriär eller vilket område det kan vara.

”När mina klienter kommer till mig säger de ofta “Jag har skickat jättemånga CV via e-post men inte fått något jobb”. Visst är det viktigt att du har ett jättebra CV och personligt brev. Men det är inte A och O, utan det är att möta människor ansikte mot ansikte. Jag rekommenderar dem att gå och besöka arbetsgivaren istället. Det gäller också att våga göra något annorlunda för att få uppmärksamhet. Du kan trycka en t-shirt där det står “Jag söker arbete, kontakta mig” och trycka ditt CV på ryggen. Gör något busigt och roligt så att personen du möter reagerar. Du är ditt eget varumärke. Försök skapa en aha-upplevelse!”

Antalet coacher har ökat mycket de senaste åren. Även som coach gäller det att marknadsföra sig för att nå ut och lyckas i konkurrensen. Själv tycker Gerd att det är roligt och stimulerande och ser det i första hand inte som marknadsföring och försäljning, utan att hon sprider information och glädje.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.