Skönhet – en bransch som kräver marknadsföring och driv

Av Sara Lundgren

Viktoria Sjöberg har jobbat inom skönhetsbranschen sedan 1984. Hennes intresse för hår och skönhet började redan som barn då hon övade ansiktsmassage på sina vänner vid nio års ålder och fixade sitt hår med locktång som tioåring. Att sminka sig ansågs som onödigt i hennes familj, men när hon tillslut fick en sminkask upptäckte hon att hon kunde trolla med färger genom att använda nyanser som klädde henne.
Viktoria Sjöberg– Detta var troligtvis grunden till mitt yrkesval, jag förstod att jag med hjälp av min estetiska ådra, de rätta verktygen och kunskap, kunde göra snygga skapelser. Jag gillar att se förändringen i det jag åstadkommer, och jag strävar alltid efter mer kunskap och att utveckla nya idéer, samt att vara framgångsrik i det jag gör, säger Viktoria.

Viktoria berättar att hon alltid velat driva ett eget företag och genom åren har hon utbildat sig både inom företagande och marknadsföring, men även till hudterapeut. Hår och skönhetsbranschen är väldigt konkurrenskraftig, och marknadsföringen blir en viktig del av ett framgångskoncept.

Idag beskriver Viktoria sig som en ”JollyJoker”, det vill säga som
spelkortet vilket kan användas i stället för alla andra kort. Hon arbetar
som frisör, hudterapeut och makeupartist på sin egen salong Emesuell Hair & Beauty som hon startade upp 1998.
– Det roliga med branschen är att jag får skapa, se resultat och göra människor glada och nöjda. Det är ett väldigt socialt jobb, och jag brukar säga att det nästan är som att gå på café, jag får snacka och ha det trevligt, samtidigt som jag får respons, beskriver Viktoria.

Skönhetsbranschen innefattar många utmaningar, och enligt Viktoria måste du ständigt utvecklas och gå på utbildningar, du måste ta in nya saker hela tiden och hålla efter konkurrenterna.
– Du måste också vara beredd att jobba i tid och otid, det vill säga, när kunderna vill, förklarar hon.

Viktoria berättar vidare att misstag lätt begås i samband med nyöppningar av salonger. Många satsar sina resurser på en snygg inredning innan de ens fått sin första kund, de binder sitt kapital eller belånar sig och sedan går inte verksamheten ihop sig ekonomiskt. Konkurrens gör att priserna sätts mycket lågt från början och efter det går de inte att höja. Ett annat misstag är att gå ut med groupon erbjudanden med helt fel prissättning och ofta saknas kunskap om hur merförsäljningsteknik fungerar i praktiken.

– Istället för att spendera mycket pengar på inredning då du öppnar en verksamhet, börja i mindre skala och satsa dina pengar på marknadsföring, det är så dina kunder kommer att hitta dig. Kolla upp vad dina konkurrenter tar för priser, matcha deras och satsa på erbjudanden vid nyöppningen istället. Överväg att göra groupon erbjudanden, men om du inte har kunskapen till att göra det, se till att skaffa den först, avlutar Viktoria Sjöberg.

Viktorias fem tips till skönhetsbranschen

1. Ha bra kunskap om ämnet du jobbar med.
2. Var servicemedveten.
3. Ska du starta upp ett eget företag? Gör en marknadsplan!
4. Välj rätt geografiskt läge för din verksamhet.
5. Du måste vara villig att jobba obekväma tider.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *