Sociala medier – en spännande form av marknadsföring

Av Nina Jansdotter 

TheresaSociala medier är det mest spännande som hänt marknadsföring i stort på länge menar Theresa Flodman som är marknadsansvarig på Key Solutions.  Det har enligt henne aldrig tidigare funnits en sådan unik möjlighet att få inblick i sin målgrupp så snabbt, i princip utan kostnad.
– För oss som jobbar väldigt mycket med rekrytering och medarbetaromsorg, kan vi direkt se vad våra blivande och nuvarande medarbetare uppskattar, är intresserade av, och efterfrågar. Sociala medier ger oss ytterligare en möjlighet att bli en bättre arbetsplats, säger Theresa.

Det som Key Solutions i huvudsakligen vill använda sociala medier till är att de vill kommunicera med dem som är intresserade av deras organisation.
– Till att börja med har vi lagt mest krut på vår Facebook-sida, där vi har satsat på rekrytering och gemenskap. Nu finns vi även på Twitter, Linkedin, Youtube och Instagram, som är medier vi jobbar på att bygga upp lika starka som vår Facebook – vi vill finnas där våra medarbetare finns.  Genom vår närvaro där så får vi stor insikt i vår målgrupp, och ett guldläge att kommunicera direkt med dom.

Vad har ni fått för resultat?
– Sociala medier för oss har levt upp till förväntningarna, och varit till stor hjälp i vårt rekryteringsarbete.

Facebook har varit ett otroligt bra verktyg för dem att skapa tävlingar i, och en av de bästa kombinationerna de lyckats med var när de höll en rekryteringstävling.
– Vinnaren som skickade in sitt CV fick följa med oss på en fantastisk resa till Barcelona för att se den klassiska fotbollsmatchen, och fick ett drömjobb på köpet!

I början hade de enligt dem för få inblandade i deras facebookarbete. För att driva en bra sociala medier-sida krävs mer arbete än de trodde och det tog de med sig i deras fortsatta jobb.
– Med input och bidrag från fler medarbetare i olika nivåer i organisationen har vår Facebook-sida blivit både mer aktiv, och mer representativ för Key Solutions, säger Theresa.

Finns det några nackdelar med sociala medier?
– Absolut – med så stor frihet för våra följare att skriva och lägga upp vad de vill så finns också alltid risken för olämpliga kommentarer, personliga påhopp och så vidare. Men vi modererar vår sida med jämna mellanrum så att inget opassande dyker upp.

Theresa ser ingen ände på deras arbete med sociala medier. Även om dagens stora sociala medier-aktörer dör ut så kommer de enligt henne att ersättas av nya, spännande sätt att nå ut. De kommer alltid att vilja ligga i fronten.

Tips
Tänk noga efter på vad ni vill uppnå med er närvaro på sociala medier och utforma ert budskap efter det redan från början, fortsätter hon.  Tydlig kommunikation med en röst som är i samklang med ert företag i övrigt.

På Internet finns ingen tid för misstag enligt henne och har ni tappat intresset hos en person kommer ni att behöva kämpa dubbelt så hårt för att återfå det än om ni hade gjort ”rätt” från början.
– Om ni är osäkra på vad era följare är intresserade av – Fråga! Ni kommer att få ärliga och värdefulla svar direkt. Det är det som är det vackra med sociala medier, avslutar Theresa Flodman.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.