Solceller stärker ditt företag

Av Johanna Järvstråt

solcellerLars Strömberg, delägare av företaget Kraftpojkarna som tillverkar solceller, är övertygad om att solceller är det bästa energivalet för det moderna företaget av den simpla anledningen att det är grön energi.
Miljöpartiet bildade i september regering med Socialdemokraterna; ett starkt bevis på hur stor roll miljön spelar i dagens samhälle. Som företag är detta en gyllene chans att visa sig i framkanten menar Lars Strömberg.
– Allt fler människor känner av de klimatförändringar som bland annat växthuseffekten fört med sig; det sker fler katastrofer och med dem har tankarna kring miljö ökat drastiskt. Det skapar ett fantastiskt tillfälle att profilera sig som miljömedveten, förklarar han.

Ett sätt att göra detta på menar han är genom att använda solceller och väva in detta på ett tydligt sätt i sin kommunikation.
– Designa en stämpel som du kan använda på allt material du producerar i företaget där du tydligt visar att du tar ansvar för miljön. Berätta om dina solceller på sociala medier – från installation till användning och låt det bli en tydlig tråd i din kommunikation, tipsar Lars.

Solceller är bara positivt
Genom att använda solceller i ditt budskap på detta sätt ger du en positiv signal till dina kunder, som i sin tur sätter större press på andra företag i branschen att leverera. Det är en god gärning för miljön, samtidigt som det är ett smart sätt att bygga sitt varumärke på.
– Det gör ditt företag konkurrenskraftigt; kunderna som använder dina tjänster får som ett kvitto på att de valt rätt, att de har valt ett företag
som gör gott för pengarna, fortsätter Lars.

Att solceller sedan skulle vara dyra och inte fungera bra i Sverige är bara en myt menar han och således inte något som borde avskräcka företagen.
– Solceller är kostnadseffektiva, de ökar värdet av din fastighet, de är underhållsfria och trivs utmärkt i regn, kyla och långa sommardagar – de är som gjorda för det svenska klimatet. Att använda solceller och bli energioberoende är bara positivt, både för ditt företag, miljön och ur ett
långsiktigt perspektiv. Jag ser helt enkelt ingen anledning till att inte ha det, konstaterar Lars.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *