Stärk ditt personliga varumärke

Av Maria Busck

Uttrycket ”personligt varumärke” förekommer allt oftare i sammanhang där karriär och personlig utveckling diskuteras. Känner folk till dig och vet vad du har att erbjuda? Nina Jansdotter är beteendevetare och expert på sociala medier. Hon är övertygad om att sociala medier är ett effektivt verktyg för att bygga upp ett starkt personligt varumärke. I en intervju med Petra Ariton genom Webbradio Ariton utvecklar Nina Jansdotter sina tankar kring detta.

Petra o NinaEtt starkt personligt varumärke handlar om att människor känner till dig och vet vad du har att erbjuda. Men att bygga upp ett personligt varumärke tar tid. Det krävs att man hittar något man brinner för och att man är uthållig och arbetar hårt för att nå ut med sitt budskap, berättar Nina Jansdotter.

Idag har det blivit extra viktigt att ha ett starkt personligt varumärke då konkurrensen på marknaden är hög och många nischat in sig på samma områden som du själv. Ju starkare personligt varumärke du har, desto större chans att du kan sticka ut och att andra kan hjälpa dig.

Känner folk till dig och det du erbjuder kan de ge dig referenser, tipsa om dig, och hjälpa dig dit du nu ska, berättar Nina Jansdotter.

Och att ha ett starkt personligt varumärke är viktigt för alla. Företagare är beroende av att få uppdrag för att säkra en inkomst, arbetssökande måste sticka ut bland andra i samma sitatuation och  internt i företag är det viktigt att andra vet vem du är och ser dig som en värdefull resurs.

Så hur bygger man upp ett starkt personligt varumärke? Det gäller att hitta sin egen unikhet och en förmåga att  nå ut till andra. Nina Jansdotter tror att den gemensamma nämnaren för dem som lyckats bäst är att de vågar mer än andra, och har en speciell karisma som skapar nyfikenhet. Genom sociala medier har  nya förutsättningar för att nätverka och bygga upp ett personligt varumärke skapats. Det kostar inte pengar, utan du kan själv använda din tid, drivkraft och passion för det du gör till att nå en publik att kommunicera med och därigenom sprida ditt budskap. Ett personligt varumärke behöver dock inte vara statiskt, utan kan förändras med tiden och med nya trender. Det är något som Nina Jansdotter själv har erfarenhet av. I grunden ligger hennes människointresse, men hennes inriktning och kommunikationsmetoder har förändrats med tiden.

Nina Jansdotter är positiv till att sociala medier som Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram används för att bygga upp ett personligt varumärke. Dessa kanaler skapar stora möjligheter, men det finns också nackdelar. Många väljer på grund av dessa att hålla sig utanför. Sociala medier kan till exempel öppna för trakasserier, stalking eller skapa ett beroende som går ut över personers arbete och basbehov. Även bland de som valt att hålla sig utanför sociala medier finns det ändå de som lyckats bygga ett starkt personligt varumärke.

Fast även om du själv inte är aktiv där, så kommer andra att diskutera dig, menar Nina Jansdotter.

Man missar därmed en chans att samarbeta med och tacka dem som pratar gott om dig, och en möjlighet att förstå och svara dem som sprider negativa eller falska påståenden. Det kan vara avundsjuka, ett missförstånd eller helt enkelt konstruktiv kritik som du kan lära av.

Genom sociala medier finns möjligheten att nå ut till fler på ett mer effektivt sätt. Det som sägs i Petras intervju med Nina stannar inte mellan dem. Vem som helt kan ta del av och inspireras av deras samtal. Nedan följer en länk till hela intervjun, där du kan ta del av alla Ninas tips på hur man bygger upp ett starkt personligt varumärke.

http://www.blogtalkradio.com/webbradioariton/2013/06/23/strk-ditt-personliga-varumrke

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.