The winner takes it all!

Jag känner mig verkligen som en vinnare och det hoppas jag att Du också gör! Att vara egenföretagare i dessa tuffa tider, är verkligen inte lätt och kräver sin man eller kvinna!

Det är med glädje och sprudlande energi, som jag tittar tillbaka på mina drygt två år som företagare och inser att det har varit bland det bästa jag har gjort. Dock kommer man till vägskäl i livet och nu har jag bestämt mig för att låta företaget vila och mogna, medan jag kastar mig ut på andra typer av äventyr. Därför är detta det sista inlägget jag skriver för Allt om företagande.

Jag tänkte att som grande finale ge er några tips på vägen:

– prissättning

– utbud/efterfrågan

– kundkontakt

– nätverkande

– marknadsföring

Vad är du egentligen värd och vad kan du ta för varje konsulttimme? Det viktigaste är att du räknar på det och kalkylerar med alla kostnader som inkluderas i projektet. Generellt kan man räkna med att ca 70 % exklusive moms skall betalas till staten, så vad skall dina 30 % generera, för att du skall känna dig nöjd?

Hur ser marknaden ut, där du vill verka och hur anpassar du ditt utbud för att möta efterfrågan? Det är bättre att vara relativt smal i sitt utbud och att profilera sig med sin nischade kompetens, som i mitt fall telemarketing. När du sedan fått en kund på kroken, kan du visa din webbplats och då visa bredden på din kompetens och vad du faktiskt kan erbjuda.

Kundkontakten är självfallet det absolut viktigaste, för att du skall överleva och finnas som företagare. Det viktigaste för mig i mina kundkontakter har varit feedbacken, för att göra ett så bra jobb som möjligt och göra kunden helt nöjd! Var inte rädd för att få konstruktiv feedback, det är den som lyfter dig och gör att du växer och utvecklas.

Att nätverka och bygga relationer och att faktiskt vårda sitt nätverk är det som i längden genererar uppdrag. Dock skall man noga tänka efter vilka forum, som verkligen kan innehålla potentiella kunder. Det är lätt att man går på massor med event och flitigt delar ut visitkort, men ändå inte får några uppdrag. Jag tror på ett mixat nätverkande både via sociala medier och att fysiskt interagera med andra företagare och potentiella kunder.

Den sista och den absolut viktigaste punkten är marknadsföring. Syns man inte, finns man inte! Snygga visitkort, en bra webbplats och att vara aktiv nätverkare, har varit mitt framgångskoncept. Marknadsföring behöver inte kosta pengar, men det kostar definitivt en hel del av din tid.

Som avslutning vill jag bara påminna om att en skarp, genomarbetad och smart elevator pitch, kan ha väldigt stor betydelse! Öva, träna och testa och gå sedan ut och erövra företagarvärlden med ditt fantastiska företag!

Lycka till och tack till alla de som läst mina inlägg.

Untill we met again: THE WINNER TAKES IT ALL!

 

Magdalena K Westerlund

Driven och målfokuserad säljare med passion för personlig utveckling och med svart bälte i nätverkande. Är i dagsläget egenföretagare med konsultbolaget Mind & Soul (www.mindandsoul.se). Har en bakgrund inom life science med bred kunskap inom hela sälj- och marknadsblocket.

Magdalena K Westerlund has 9 posts and counting. See all posts by Magdalena K Westerlund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.