Tips till företag som kommunicerar på Twitter

Av Nina Jansdotter

Många företag har börjat bli mer och mer aktiva på Twitter. Det finns lite som man kan ha nytta att tänka på då menar Sandra Friberg som är marknadsansvarig på Feedkit i Lund. Här ger hon några bra handfasta tips.

Sandra FribergFör det första så bör man börja med att se att profilbilden är snygg samt att din lilla presentation representerar företaget, det som kallas biografin.

– Om du Twittrar i företagets namn, skriv gärna vem du är som twittrar så folk får ett namn bakom kontot. Uppdatera även till ett snyggt cover foto, den stora bilden på din profilsida, Se till att bilden inte är pixlad och suddig, säger Sandra.

Ha en kommunikationsstrategi

Det är enligt henne viktigt att man bestämmer sig vad det är som man vill kommunicera ut. Är det tips inom branschen eller vill du ställa många frågor för att engagera dina följare?  

– Om strategin är att främst kommunicera  med hjälp av bilder så finns det dock bättre forum som till exempel, Instagram och eller Pinterest, där det passar bättre.

För att få igång flödet är det bra att man deltar aktivt i diskussioner, fortsätter Sandra. Lägg tid på att leta upp intressanta topics genom hashtags. Bevaka till exempel #bostad om du jobbar inom fastighetsbranschen och ge dig in debatterna och dela tips och åsikter, tillägger hon.

 Kika även på vad konkurrenterna skriver om. Få tips och idéer om hur de kommunicerar, säger Sandra.

 Skulle du få kritik, besvara den på ett konkret och ärligt sätt, råder hon. Ge dig aldrig in i försvarsdiskussioner utan ge följaren ett svar och gärna en plan på hur problemet ska lösas, till exempel ”vi har inte denna funktion just nu, men planen är att lägga till den innan…”.

Uttryck dig kort

Tänk på att skriva kortfattat, du har bara 140 tecken på dig. Pressa inte in 140 tecken om du inte måste, folk gillar korta meddelanden, menar Sandra.

–  Om du tipsar om olika saker, skriv gärna längre inlägg i en blogg och länka dit om man vill läsa mer.

Bevaka även aktivt ditt eget varumärke. Du kan söka på vilka namn och hashtags du vill. Absolut enklast är detta att låta ett verktyg sköta bevakningen till dig så du slipper göra det manuellt. FeedKit, som hon företräder, samt Sprout Social är exempel på sådana verktyg.

Ge det tid

Ha tålamod, Ge inte upp om du inte får följare direkt. Det tar tid, påpekar hon. Du vill ha följare som är intresserade av det du postar så tänk att kvalitet är bättre än kvantitet.

– Det har tagit mig ett halvår att få några hundra följare, jag tycker personligen att de första 500 följarna är svårast att få. Sen brukar det rulla på lite mer av sig själv.

 Posta inlägg minst en gång om dagen och se till att posta vid rätt tid. Enligt henne  är det lätt att ”slänga ut en tweet” när du ändå sitter vid datorn, men tänk en gång extra.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *