Ung ledare som är trygg i sig själv

Av: Cecilia Malmström
Foto: Karin Hammarlund

bild3Suleyman Gültekin, är 24 år och har arbetat inom restaurangbranschen i sju år. Som 17-åring började han arbeta på sin pappas restaurang i Hässleholm. Där insåg han hur hårt arbete det är att nå framgång i den branschen. När Johan Ranefors, grundaren till Glimworks, presenterade sina idéer om att förändra restaurangbranschen, var det en självklarhet för honom att börja hos dem. Idag är Suleyman VD för Glimworks Order.

Glimworks erbjuder ett onlinesystem för restauranger. Man kan bland annat boka bord och beställa hem mat från sidan. Det blir billigare och ger alla mer tid över till annat. Det som skiljer Glimworks från konkurrenterna, är att de har ett annorlunda koncept; de vill samarbeta med sina partners, istället för att se dem som kunder.

Det är ovanligt att vara VD för ett bolag när man är 24 år. Syleyman erkänner att det var lite svårt i början att anpassa sig till miljön.

– På restaurangen var allt spontant. Ville man byta ut en krydda, så köpte man en ny. På Glimworks är det många möten och fler tider att passa, säger Suleyman.

Suleyman beskriver sig själv som balanserad, harmonisk, rättvis och lite tillbakadragen. Han har egenskaper som är viktiga för en VD, till exempel förmågan att ta ansvar. Det var något han lärde sig redan i tidig ålder, när han tog hand om sina syskon.

Han har tidigare arbetat som personalchef, så han vet hur man gör för att sina medarbetare och kunder ska trivas. Han berättar att han alltid försöker sätta sig in i deras situationer när han hjälper dem.

– Har man trygghet i sig själv, ger man trygghet till andra, säger han.

Enligt Suleyman går det inte att bli framgångsrik ifall man inte lyssnar på kunderna och sina partners. I alla fall inte om man satsar på ett långvarigt förhållande med dem. Suleyman säger att det är farligt att tro att man vet vad de vill ha, för det kan visa sig att de vill ha något helt annat.

– Har man en attityd som ”Jag kan detta, jag vet vad de vill ha”, är det omöjligt att lära sig nya saker, säger Suleyman.

Istället tycker han att man ska vara ödmjuk. Han säger att man alltid ska bemöta kunden med ett leende och ögonkontakt, och man måste ta hänsyn till att alla fungerar olika. Men skulle man möta någon som verkar ointresserad eller som beter sig otrevligt, ska man vara ärlig och säga ifrån.

– Man ska tänka på själv också, inte bara vara andra till lags. Det gäller att samspela och hitta en balans, anser han.

Nu väntar Glimworks bara på att få igång affärerna. Det svåra med att inte ha några tidigare kunder, är att man inte har något att referera till.

– Just nu står vi inför den högsta kullen. All statistik visar att det är svårt i början. Sen kommer allt att bli lättare, avslutar Suleyman entusiastiskt.

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 224 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.