Vad är syftet med webbtidningen Allt om Företagande?

Inför lanseringen av webbtidningen Allt om Företagande intervjuar jag initiativtagaren Petra Ariton för att ta reda på hennes vision och motivation.

De två mest intressanta frågorna för dagen är, Varför startade du webbtidningen? Och Vad är syftet med webbtidningen?
Petra svarar; Jag vill sprida berättelser som berör. Jag vill inspirera och beröra på samma sätt som jag själv inspireras och berörs av personliga berättelser. När jag t ex läser punktlistor blir jag nyfiken och vill veta mer. Jag vill veta hur människor tänker och gör, punktlistorna i sig är inte tillräckliga.

Allt om Företagande är en del av en större vision.
Det kommer att bli minst sex webbtidningar till om olika ämnen som inspirerar mig, och som jag tror kommer att inspirera andra. Allt om Företagande är en del av den större visionen som Ariton Förlag står bakom. Ariton Förlag är den övergripande delen, som ett av benen i ett organisationsschema, eller flödesschema, och kommer att ge ut böcker och noveller, e-böcker och e-noveller och gratis webbtidningar. Varje tidning kommer att ha sitt ämne, varav Allt om Företagande är ett av dessa ämnen. Alla utgåvor i Ariton Förlag kommer dock att ha några saker gemensamt, och det är bland annat att det är berättelser som berör och att de bidrar till utveckling.

Vilka typer av artiklar?
Både stora och små ämnen berörs, därav namnet Allt om Företagande. Det kommer att handla om allt som en förtagare kan råka ut för, allt som kan inträffa eller ske. Till skillnad från andra tidningar så kommer vi att fokusera på företagarnas berättelser. Vi producerar inte bara punktlistor om vad man ska tänka på som företagare vad gäller lagar och skatter, utan mer om vad som hände Stina och Anders som inte hade ett korrekt skrivet avtal. Vad hände med handelsbolaget när Peter och Åsa skilde sig, inte bara rent juridiskt, utan vad hände med deras business och deras drivkraft att driva företaget vidare mitt i en separation. Hur påverkas företaget av skilsmässan, vare sig det är äkta makar eller två affärskompanjoner som går skilda vägar.

Det som påverkar personerna i företaget påverkar också företagets konkurrenskraft. Ett exempel är företaget som värderats till dryga två miljoner men som i interna bråk devalveras till knappt en miljon bara för att parterna inte kan komma överens. Där kan man tydligt se behovet av att hålla sams och komma överens.
Det finns alltid flera sätt att se på en berättelse.
Jag vill skapa dialoger kring ämnet, och det kommer automatiskt av att skriva och berätta om något som berör, därav min ambition att skriva om berättelser som berör.

Vad är din förhoppning att läsaren ska få för behållning av Allt om Företagande?
Jag vill att läsaren ska inspireras av berättelserna lika mycket som jag gör. Min mesta motivation är just att inspirera. Målgrupperna är både nya och erfarna företagare. Både den som funderar på att starta företag och vana företagare har saker att lära, för alla kan inspireras av varandra. Alla kan på olika sätt finna inspiration att se och prova nya vägar. Alla kan ju inte allt.
För några år sedan gick jag en kurs hos Sveriges förmodligen mest erfarna starta eget rådgivare Lars Melin, SmåFöretagsPlanerarna AB. Vi gjorde en väldigt inspirerande övning där en person i gruppen fick berätta om sin affärsidé för alla i gruppen, och tillsammans fick vi sedan brainstorma om olika marknadsföringsmöjligheter och idéer som skulle kunna vara bra för den här personen och dess affärsidé. Det som denna övning förde med sig var ju naturligtvis att vi samtidigt öppnade ögonen för alla de marknadsföringsidéer vi själva skulle kunna använda oss utav.
Att ta del av andras tankar, idéer och erfarenheter om företagare gör att man själv kan växa som företagare.

 

Dennis Ariton

Dennis är coach och diplomerad NLP Master Practitioner och Timeline Practitioner och driver Ariton Förlag och Ariton Resource Consulting tillsammans med Petra. Alla människor, personligheter, reaktioner och relationer är unika och alla har något att lära ut. Alla människor har en positiv intention, och agerar och reagerar utifrån sin egen karta av verkligheten, inte verkligheten. Alla människor har alla resurser de behöver, även de som inte själva ser eller upplever det. Mötet med människan, att jobba i miljöer där jag alltid träffar många människor, har alltid varit det centrala i mina yrkesval eftersom de största och framför allt mest givande lärdomarna ligger i mötet med andra människor.

Dennis Ariton has 6 posts and counting. See all posts by Dennis Ariton

En reaktion till “Vad är syftet med webbtidningen Allt om Företagande?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.