Vem är du, vem är jag?

Ibland kan frågorna hopa sig och man kan tvivla på vart man är på väg genom livet. Har du koll på vem du är och vart du är på väg? Vilka är dina drömmar och vilka mål har du satt upp för dig själv?

En av de tuffaste uppgifterna i den egna företagarrollen, är att göra en elevator pitch, eller en hisspresentation, som det heter på svenska. Detta är en mycket kort presentation på 15-30 sekunder, där du mycket kort skall beskriva dig och ditt företag. Hur gör man då för att få med extra allt på bara några få sekunder?

Det viktigaste är att öva mycket och att testa många olika varianter. Testa dem på de, du har i din närhet som kan lyfta dig och ge dig konstruktiv feedback. Det kräver tid och engagemang, för att få till den ultimata pitchen. Kanske är det också så att du skall använda olika pitchar i olika sammanhang, beroende på vem du nätverkar med.

Jag tänkte nu ge lite olika förslag på mina pitchar:

”Hej, jag heter Magdalena K Westerlund och kommer från företaget Mind & Soul. Mind & Soul, är det lilla företaget, med den stora potentialen. Vi får dig och ditt företag att nå era drömmars mål, genom fenomenala sälj- och marknadsinsatser.”

”Hej, jag kommer från företaget Mind & Soul och mitt namn är Magdalena. Med smart planering och strukturering, kan vi få ditt företag att skaffa sig marknadsfördelar och på ett kostnadseffektivt sätt nå säljbudget, utan problem.”

Här är två exempel på, hur man på bara några få sekunder, kan nå fram. Du märker snabbt om dina ord har fått någon impact och har du blivit ”godkänd” av den du pratar med och du får nyfikna frågor tillbaka, vet du att du har passerat första bas och kan nu känna dig lite mer säker.

Nu gäller det att istället ge den du pratar med utrymme, ställ nyfikna frågor, var intresserad och var lyhörd. Finner du en tydlig köpsignal, var inte rädd för att gå in på en mer konkret diskussion och beskriv kortfattat hur du jobbar och vad du har att erbjuda.

Glöm inte att byta visitkort och om du lovar att höra av dig på något sätt, glöm inte detta. Det viktigaste som företagare, är att alltid hålla det man lovar!

Nu skall jag försöka ge er lite frågor, för att ni lättare skall kunna göra, er egen elevator pitch:

Vad erbjuder ert företag för tjänster?

Varför skall kunderna anlita er?

Vad får kunderna för resultat efter avslutat uppdrag?

Vad skiljer ert företag, jämfört med era konkurrenter – MERVÄRDEN!

På vilket sätt jobbar ni?

Det finns fler frågor man kan använda sig av, men här är några exempel. Försök att svara på frågorna med bara några få ord och bygg sedan upp meningar av orden och vips så har du din första elevator pitch!

Lycka till!

Magdalena K Westerlund

Driven och målfokuserad säljare med passion för personlig utveckling och med svart bälte i nätverkande. Är i dagsläget egenföretagare med konsultbolaget Mind & Soul (www.mindandsoul.se). Har en bakgrund inom life science med bred kunskap inom hela sälj- och marknadsblocket.

Magdalena K Westerlund has 9 posts and counting. See all posts by Magdalena K Westerlund

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.