Verkstad, kompressorer och så lite rysch och pysch

Av Carin Andrén

Malin Annerhult är VD på Höglandets kompressorservice i Nässjö sedan tre år. Hon tog över familjeföretaget efter sin far, som grundade företaget på sjuttiotalet. När han ville gå i pension kom frågan en dag om att ta över. Efter noggrant övervägande sa hon ja. Hon har redan satt sin egen prägel på verksamheten både idémässigt och genom att bygga nya, specialdesignade lokaler.

Malin Annerhult har jobbat på Höglandets kompressorservice i 26 år. Hon hade inte tänkt att stanna i företaget i så många år, hon hade andra planer. Hon drömde om att bli sportjournalist. Tanken på att ta över som VD fanns inte där tidigare. Hon hade ingen formell teknisk utbildning som sin far till exempel. Men hon trivdes på jobbet och lärde sig mer och mer om verksamheten. Sedan kom barnen. De kunde vara med på jobbet ganska ofta, så det var ju praktiskt också. Hon hade växt in i företaget år efter år. Frågan kom ganska plötsligt om hon ville bli VD och hon beslutade sig för att anta utmaningen. Man kom fram till att det inte är nödvändigt att hon som VD kan laga kompressorer, utan hon har en annan roll.

Nystart i ny miljö
För två år sedan byggde Höglandets kompressorservice en egen fastighet som är ännu bättre anpassad för de tunga maskinerna som kan väga flera ton. De nya lokalerna på 400 m² är indelade i en verkstadsdel och en kontorsdel som också lämnar utrymme för framtida expansion. Malin Annerhult anlitade en inredningsdesigner för att hon ville att det skulle bli en riktigt trivsam miljö att arbeta i. Hon resonerar:

– Vi tillbringar trots allt mycket tid på jobbet. Jag hade träffat en inredningsdesigner på en mässa vid ett tidigare tillfälle som inspirerade mig väldigt mycket, så jag tog kontakt. Designern fick fria händer och vi blev jättenöjda med resultatet. Alla på kontoret fick vara med och säga sitt.

De olika rummen blev lite olika stilmässigt, men ändå stämmer det bra i sin helhet, tycker Malin. Designern styrde det hela på ett jättebra sätt med sin proffsblick. Besökare säger ofta ”Wow, vad fint!” och det tycker hon är roligt. Malin berättar:

– Mitt chefsrum är småländskt hemtrevligt med ganska mycket rysch och pysch, olika färger, fina gardiner och handplockade dekorationer. Några valde en mer grå, sober och avskalad stil till exempel. Det blev verkligen ett lyft och vi stortrivs i vår nya miljö.

Ledarskapet
I sitt ledarskap har Malin Annerhult satt sin prägel på företaget genom att satsa på sin personal på fem anställda som hon månar mycket om. Hon vill att de ska stanna länge i företaget. Sist någon anställdes var för sju år sedan. Långsiktighet är ledordet. Hon fortsätter:

– Vi är alla beroende av varandra här. Jag pekar inte med hela handen, utan vi testar olika vägar gemensamt. Jag vill att vi har ett samarbete där alla får vara med. Det är viktigt att se vad varje person motiveras av. På så sätt vill jag få dem att stanna länge hos oss. Jag försöker vara lyhörd för olika idéer. På fredagarna samlas vi till god frukost och summerar veckan som har gått.

Kundrelationerna
Malin Annerhult har som devis att kundnyttan ska finnas med i alla beslut som tas. Alla beslut ska kännas bra i magen och man värnar om goda och långsiktiga kundrelationer. Hon åker ofta ut och besöker kunderna. Hon vill komma ut och se olika miljöer och träffa personerna i verkligheten, se hur de har gjort ute på sina företag och för att ställa frågor. Malin fortsätter:

– Jag förbereder mig noga inför varje besök, försöker skaffa mig en bild av företaget. Då kan jag snabbt presentera våra tjänster, till exempel läckagesök eller riskanalys. Om jag har träffat dem så kommer jag ihåg dem bättre. På så vis är det också lättare för dem att ta kontakt med oss när en situation uppstår då de behöver oss. Det kan ibland ha gått lång tid, men plötsligt hör de av sig och då är vi redo att hjälpa till.

Det personliga mötet är viktigt, poängterar Malin Annerhult. Det är lättare sedan att se vad man kan göra för nytta. När det kommer till den skriftliga marknadsföringen så använder hon sig av adresserade kuvert skrivna för hand, ett grepp som väcker uppmärksamhet. Hon avslutar:

– Det är fler som öppnar och läser breven från oss när kuvertet är handskrivet, vi sticker ut i mängden.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 221 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.