Vikten av en bra företagskultur

Av Nina Jansdotter

Jennifer Lind, är VD för Städsällskapet och politiker i Moderaterna. Hon har drivit företag i många år och brinner för att skapa en riktigt stark och bra företagskultur i sitt företag. Här berättar hon vad skillnaden mellan kultur och struktur innebär i praktiken. Hur man gör för att förstärka det ena eller andra, samt vad man ska fokusera mest på om man vill bygga ett framgångsrikt bolag där medarbetarna trivs.

Jennifer Lind 4För det första, ett företags struktur bygger mycket på vilka riktlinjer man har för hur man ska sköta saker och arbeta i bolaget. Det kan vara hur man marknadsför sig, vem som är chef över vem, vad man har för kundpolicy etcetera, menar Jennifer.
– En struktur är någonting som talar om hur någonting är och hur man ska göra saker.

Vad menar man då när man pratar om ett företags kultur?
– Kulturen handlar om kommunikationen av idéer och tankar och hur man pratar med varandra inom företaget. Att man kommer överens och att man trivs ihop. Att man har roligt ihop när man jobbar och att man har ett synsätt som handlar om att man vill dra åt samma håll även om man inte håller med alla om precis allting, säger Jennifer entusiastiskt.

Enligt Jennifer så är det viktigt att kulturen är stark i ett företag, för att man vill göra affärer med människor som mår bra. Många framgångsrika bolag har en stark företagskultur. Google är ett av dem.
– Vad jag försöker göra i mitt bolag är att skapa en kultur där det är högt i tak. Där alla ska få vara olika som individer och ha rätt att tycka vad man vill. Vi stoppar inte saker under mattan. Jag gillar att vi kan skratta och ha kul tillsammans.

Mer arbetsglädje med mer ansvar
Jennifer ser ett samband mellan att ju mer ansvar hennes personal får desto gladare verkar de bli. Ju fler av de anställda som är glada, desto lättare har de att tillsammans bemöta kunderna med ett leende, vilket ger nöjdare kunder.

– Det är otroligt viktigt att man har en kultur där man trivs på jobbet för man tillbringar ju väldigt mycket tid på sitt arbete så det är inte roligt om man inte skulle må bra där.

Vad krävs av en ledare för att man ska skapa den typen av klimat som du talar om?
– Jag tror att det krävs att man vågar släppa lite på kontrollen. Att man vågar förlita sig på andra. Man måste också ge sina medarbetare chansen att växa och man måste förstå att man som chef inte kan bära eller göra allting själv hur gärna man än vill, säger Jennifer med eftertryck.

Det är enligt henne också viktigt att man kan bjuda på att man kan göra fel själv ibland också. Chefen får också vara mänsklig och ha en dålig dag. Sen tror hon att det är bra om man bjuder in till diskussioner där man berättar vad man vill med sitt företagande och vad man har för etiskt tänkande.
– Jag är glad och stolt över att mina anställda delar mitt intresse för människor och natur och att vi har pratat mycket om vad det betyder för företagets framtid.

Vad krävs det då av medarbetarna för att kunna bidra till en öppen företagskultur?
– Jag tror att det krävs att man vågar vara öppen och jag tror att det krävs att man måste våga växa själv också som medarbetare. Ibland har man saker som man behöver utveckla hos sig själv och då är det nödvändigt att man tittar på det, så att man kan göra något åt det.

En företagskultur kan också bli för stark och gå åt fel håll fortsätter Jennifer. Det är viktigt med bra balans. Som exempelvis vid firmafester där det blir för familjärt och man dricker för mycket och det då spårar ur på både det ena och det andra hållet. Som väl är har hon inte varit med om detta i sitt eget bolag men hon har upplevt det i andra sammanhang, säger hon.
– För trots allt så är man ju arbetskollegor och då finns det vissa oskrivna regler som man inte ska överträda och när man gör det så blir saker stökiga och arbetsrelationer kan bli förstörda för lång tid framöver. Det kallar jag inte en bra kultur.

Blir det en väldigt stark företagskultur kan det i princip även likställas med en sekt, menar hon. I de fallen vågar aldrig de anställda ifrågasätta ledarna i hur företagets styrs, vilket är negativt för alla inblandade.

På ett företag med stark kultur kan det också vara lite svårare för nya att komma in i gemenskapen, tillägger Jennifer.
– Jag är ju själv en ganska dynamisk person som tar mycket plats, men har de senaste åren lärt mig att känna mig för lite innan jag sätter fart. Det är bra att göra så när man kommer in i en miljö som är ny att man behöver skapa trygghet mellan sig själv och sina kollegor.

När man har byggt upp en företagskultur där man har en stark gemenskap är det därför viktigt att alla välkomnar nya medarbetare och på olika sätt bjuder in dem till teamet så att de känner sig delaktiga. Enligt Jennifer så är det något företag som har en stark företagskultur ofta är väldigt bra på. De har ofta mentorskapsprogram, gruppträffar och liknande på schemat för nyanställda.

Kan det finnas vissa typer av människor som trivs bättre på företag med en högre grad av struktur och andra typer som trivs med bäst i företag med en hög grad av tydlig kultur?
– Ja absolut är det så. Det finns väldigt många människor som trivs bra med väldigt strukturerade arbetsuppgifter och det krävs också i vissa positioner. Där det handlar om liv och död. Där man måste arbeta väldigt strukturerat för att det ska bli rätt, inom vården till exempel.

Men även i många av de sammanhangen där växer det fram en stark kultur och gemensamhetkänsla mellan kollegor, till exempel där man vårdar väldigt allvarligt sjuka barn där de som jobbar vet att de barnen oftast inte kommer att överleva, säger Jennifer.

– Där är det oerhört viktigt att man känner gemenskap och att man skrattar och har trevligt för att man ska kunna orka ha den tuffa uppgiften som man har utan att bränna ut sig.

Ledarskap via social medier
Nu i och med de digitala mediers framsteg så kanske man inte alltid sitter lika mycket på samma plats som sina medarbetare hela tiden längre. Enligt Jennifer så går det dock utmärkt att skapa en bra företagskultur ändå. Vi har ju Twitter, Facebook och Linkedin, där man enligt henne kan lägga ut bilder, sprida positiva budskap och skriva privata meddelanden till varandra. Vi har ju en otrolig stor möjlighet att påverka många på ett företag tack vare enkelheten i att kommunicera via sociala medier.

– Med sociala medier kan man på ett smidigt sätt hålla tät kontakt med medarbetarna. Den snabba kommunikationen underlättas helt enkelt. Man kan se och bekräfta fler.

Jennifer tillägger att just det med bekräftelse är grunden till mycket positivt internt i företaget och just med sociala medier behöver det inte ta så mycket tid men kan ändå göra att de anställda känner sig sedda, hörda och bekräftade.
–  Som företagare är det väldigt lätt att man fångas upp av allt ansvar och strukturerna i företaget därför behöver man ofta stanna upp och fundera över vad som händer just nu och vad som är nästa steg i att man tillsammans skapar något, där alla känner sig delaktiga.

Vad händer när medarbetarna inte känner sig delaktiga?
– Ofta är det då man förlorar personal. De kanske går till ett annat företag. Det blir ofta så när man glömmer bort att se och bekräfta människor. För ett företag blir detta väldigt kostsamt om personalen slutar, så det är alltid bra att ha en dialog med de anställda så de känner att de är uppskattade, säger Jennifer.

Samtidigt så kommer knappt någon få en guldklocka längre, menar hon och ingen är heller oersättlig på arbetsmarkanden, även om vi ibland tror det. Vill personalen gå vidare så får man låta dem göra det. Som ledare kan man bara göra det att man fortsätter leda företaget framåt och att man jobbar med både struktur och kultur så att företaget kan fortsätta blomstra.
– En sak som jag har lärt mig är att ”roligast vinner”, för man vill ju göra affärer med de man tycker är roliga att arbeta med. Sen har vi i och för sig Jante som säger att man inte får slå sig för bröstet och säga att man är bra och så men den attityden behöver vi verkligen ta tag i på många plan, för genom det tänkandet minskar kreativiteten, avslutar Jennifer Lind.  

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *