Vinsten av att vara en lyssnande företagsledare

Av Elisabeth Karlehav

Marie-Louise ThormanMalou Thorman var anställd i hemmet för att ta hand om sina kroniskt sjuka barn. Idag driver hon företag och hjälper privatpersoner och företag att utveckla sitt inre ledarskap.
– När barnen började bli lite äldre kunde jag närma mig ett mer socialt liv och jag började söka en väg tillbaka till det och samtidigt hitta en väg till egen inkomst.

Efter en utbildning i Bergsmeditation höll hon sedermera egna grupper och startade upp företaget för att kunna ta betalt. Det ledde vidare till att ha en liten butik i Alingsås och hon utbildade sig till personalvetare med inriktning organisations-, grupp- och ledarskapspsykologi.

Mellan företagandet och personalvetarutbildningen hade hon jobbat i ett transportföretag. Där såg hon väldigt tydligt frustration hos medarbetarna och ledarna på grund av att kommunikationen inte fungerade. Det inspirerade Malou till att rikta sitt företag mot inre ledarskap och kommunikationsutveckling och hon har nischat sig med sin kunskap om det symboliska uttryckssättet som avspeglar sig i kommunikationen.

Lyssnandets roll i kommunikationen
Att uppnå en förbättrad kommunikation erbjuder en enorm potential för både människan och företaget. En mycket viktig del av kommunikationens byggstenar är lyssnandet. Malou säger:
-I en organisation är det A och O att kunna förstå och lyssna på de medarbetare man har. Det är oerhört viktigt att man ger personen den respekten.

Hon fortsätter:
– Medarbetare som känner sig sedda och lyssnade till är mer motiverade. Lyssnandet når på något sätt fram till individen egna kraft och vilja att göra bra ifrån sig. Ett företag där ett gott lyssnandeklimat råder bidrar till smidigare samarbeten. I ett gott samarbetsklimat får inte bara medarbetaren utan också du själv större utrymme att växa.

Malou pekar på att det är stor skillnad på att lyssna och att höra.
-När du lyssnar på en person men samtidigt fokuserar på vad du själv tänker, tycker och sedan ska säga så hör du mer än du lyssnar. När du slutar lyssna på dig själv så uppfattar du så mycket mer av det personen framför dig förmedlar.

Det är inte bara det öronen tar in som påverkar vilken information du tar till dig. Malou fortsätter:
– Ögonen tar in kroppsspråket och den information den kan ge, men genom ett bättre lyssnande får du också tag på intuitionen, magkänslan, på ett helt annat sätt. Du får så oerhört mycket information från din intuition när du blir medveten om den. Intuitionen ger dig bra mycket mer ledning än den ledning du får av att bara höra med öronen.

Hon påminner om att hur vi kommunicerar med kropp, röst, ord, symboler, metaforer och vilka kommunikationsmönster vi återupprepar, påverkar också hur väl vi når fram och skapar kontakt med de vi talar med.

Lyssnandet är bara en del av kommunikationen – men dess påverkan på våra relationer och samarbeten är kanske större än vi ger det kredit för.

Malous tips:

6 vinster med att vara en lyssnande ledare i ditt företag

1. Öka dina medarbetares motivation och vilja att göra bra ifrån sig

2. Öka din egen känsla av tillit till dina medarbetare

3. Öka dina medarbetares känsla av tillit till dig

4. Locka fram och upptäcka talanger och kapacitet i dina medarbetare som du kanske inte känt till tidigare och därmed; ta till vara individens och företagets möjlighet att växa

5. Få djupare insikt om din personal så att du kan placera personen där den kan växa och ta det ansvar den verkligen har potential för

6. Sätta samman grupper som arbetar bättre tillsammans

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.