Visa medarbetarna hur speciella de är

Av Nina Jansdotter

Tomas LydahlAlla medarbetare är villiga att ge hundra procent av sig själva om de bara får en anledning att göra det menar Tomas Lydahl, VD för säljbolaget Key Solutions. Enligt honom handlar mycket lite av medarbetarnas motivation om hur stor lönen är.  Istället handlar det om deras trivsel och i vilken utsträckning de känner sig sedda och behövda.

Företag letar hela tiden efter processer att skära ned på kostnader och effektivisera verksamheten för maximal vinst fortsätter Tomas. Detta är naturligtvis väldigt logiskt menar han men de glömmer eller missar en faktor som har den största påverkan på detta, medarbetarens fulla potential.

– Medarbetarna är de som oftast står närmast kunderna och ser vad som kan och behövs förbättras. Ändå blir de väldigt sällan tillfrågade vad som kan göras för att maximera produktivitet och arbetsmoral.

Skrota Jantelagen
En anledning till att de inte aktivt kommer med förslag utan att bli tillfrågade är för att de inte känner att de är tillräckligt duktiga eller att de tror att ingen vill lyssna på vad de har att komma med.

– Då kan man ställa sig frågan varför de fått den uppfattningen? Min åsikt är att handlar om ”Jantelagen” och att de inte fått tillräckligt med beröm och uppskattning för sitt jobb tidigare. Det räcker inte med att säga ”bra jobbat” vid enstaka tillfällen för att de ska känna sig delaktiga och viktiga för företaget.

Du måste sätta dig ner med dem, helst med var och en och förklara hur stor roll deras insatser spelar för företagets framgång, tilläger Tomas med eftertryck.
– Dagliga konversationer om hur de mår och hur de trivs spelar enorm roll för deras välmående. Låt dem vara delaktiga i vad som händer med företaget och på marknaden.

Daglig dialog
En bra idé enligt Tomas är att man ofta schemalägger möten där man fokuserar på medarbetarnas positiva insatser.

När man berömmer dem inför deras kolleger så märks det att deras engamemang ökar dramatiskt.  Inspirerande frågor som  man också kan ställa är ”vad gjorde vi bra förra veckan?” och  ”vad kan vi förbättra och fokusera på denna veckan?”
– Sätt även upp idélådor där medarbetarna kan lägga sina idéer offentligt eller anonymt. Sen tar ni upp alla idéer som kommit fram på era veckomöten och lyfter personerna som lagt fram förslagen. Applådera gärna och eller ge belöningar i form av biobiljetter eller liknande.
Kom ihåg att ingen idé är dålig! De flesta dåliga idéer blir de bästa med minimala ändringar, tillägger Tomas med eftertryck.

Frihet under ansvar
Det är även viktigt att man litar på sina medarbetar och ger dem frihet under ansvar, fortsätter han. Ge dem flextid eller möjligheten att jobba hemifrån om möjligheterna finns.
– Efter endast ett par tillfällen kan ni se hur produktiva de är med dessa förmåner. Många får mycket mer gjort när de jobbar hemifrån för de blir mindre störda.

Vissa klarar inte det men då finns det andra sätt att göra deras arbete roligare. Det är faktiskt bara att fråga dem, avslutar Tomas Lydahl.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.