Webbföretagaren litar på sin magkänsla

Av Nina Jansdotter

kakfat hjärta silver 2Klaudia Rudin är 39 år, gift och beskriver sig som förutom framgångsrik företagare, som en mamma till tre fantastiska barn. Sedan tre år tillbaka bor de i ett radhus norr om Stockholm. Innan dess bodde de på Söder inne i Stockholm. Innan Klaudia fick barn hade hon svårt att hitta sin plats på arbetsmarknaden. Studier klarade hon aldrig att fullfölja och alla jobb blev efter ett tag ostimulerande.

– I samband med min första graviditet blev jag uppsagd på grund av nedskärningar, vilket passade mig väldigt bra. Jag var föräldraledig i sex år, och mot slutet av ledigheten startade jag min första webbutik, år 2006. Jag provade olika inriktningar, bland annat lät jag producera velourtyg till barnkläder.  

När försäljningen började ta fart och hon hade flera förfrågningar från återförsäljare runt om i Europa, så sålde hon bort den delen av verksamheten.
– Jag bestämde mig för att fortsätta med webbförsäljning, men endast av varor med hög marginal, samt som kräver liten lageryta, och som är lätta att skicka. Så istället började jag sälja hobbyprodukter, säger Klaudia.

Hur fick du din idé?
– Jag letade runt på nätet efter nya hobbyprodukter att importera, och såg vid flera tillfällen kakfatspinnar. Efter en grundlig genomgång av svenska webbutiker samt bloggar insåg jag att den här produkten inte bara saknades på den svenska marknaden, den var dessutom efterfrågad!

Klaudia funderade först på att ta in den som en del av mitt övriga hobbysortiment, men kom sedan på namnet Kakfateriet, och bestämde sig för att öppna en väldigt nischad webbutik, med endast denna produkt. I januari 2012 öppnade hon webbbutiken samtidigt som hon visade upp produkterna på Formex, i väldigt liten skala. Hur vågade du ta steget och börja förverkliga din idé?
– Eftersom vår familj flyttade till hus några månader innan jag startade Kakfateriet, så var vår ekonomi efter sex års föräldraledighet inte den bästa. Min man satte en deadline för när min dåvarande webbutik skulle bära sig, och när det inte gick, blev jag tvungen att registrera mig som arbetslös.

Två veckor senare ringde hon tillbaka till arbetsförmedlingen och berättade att jag inte hade tid att vara arbetssökande, för jag hade fullt upp med Kakfateriet.
– Det speciella med Kakfateriet är att jag alltid har haft en magkänsla för vilken riktning jag skall ta. Även när jag har fått råd av andra mer erfarna så har jag gjort precis som jag själv har tyckt. Det har stärkt mig i övertygelsen att det jag gör är rätt, samt att jag kan och vågar, även om andra tycker tvärtom, säger Klaudia med stor entusiasm.

Hur har responsen varit?
– Responsen över själva produkten och affärsidén har varit fantastisk. Människor som jag träffar på mässor och så vidare öser beröm över mig och gratulerar mig till min framgång. Sedan har jag också mött avundsjuka, av några få. Också media har varit intresserade, utan att jag själv behövt kontakta dem.

Det som enligt Klaudia är det bästa med att driva webbutik är friheten. Hon tycker om att styra över sin tid och sina pengar och att kunna vara hemma när barnen kommer hem från skolan. Vad säger du till dem som också skulle vilja våga förverkliga sin dröm om att starta?
– Fundera inte för länge, kör hellre igång i liten skala än inte alls. Ikea byggdes inte på en dag. Det visar sig under resans gång om det är rätt beslut. Var inte rädd för att ta hjälp av människor i din omgivning, det kan visa sig vara ett väldigt smart drag.

Oroa dig inte för att göra fel, misstag lär du göra, det viktiga är att du lär av dem fortsätter hon. Om du ska arbeta med försäljning, vänta inte tills allt är perfekt, utan kör igång så fort du bara kan.
– Gerillamarknadsföring tar dig en bra bit på vägen, avslutar Klaudia.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.